۱۳۹۱ تیر ۲, جمعه

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگو با جروزالم پست: بازگشت من به ایران قطعا به لطف رؤسای جمهوری آمریکا نخواهد بود

شاهزاده رضا پهلوی در این گفتگو با انتقاد از سیاست کنونی دولت آمریکا گفت: «طرز تفکر جیمی کارتر در سال 1979 در سال 2012 نیز همچنان ادامه دارد» حال آنکه «رژیم ایران یک دیکتاتوری مبتنی بر نژادپرستی و باورهای ایدئولوژیک است که در واقع ترکیبی از حکومت هیتلر، شوروی سابق و رژیم آپارتاید است و به شیوه فاشیستی اقلیت ها و زنان را سرکوب می کند. اما عجیب این است که دنیا تا کنون سیاست مشخصی در برخورد با این رژیم در پیش نگرفته است».


****


31 خرداد- کیهان آنلاین: خبرنگار روزنامه انگلیسی زبان و معروف اسراییلی، جروزالم پست، هنگام اقامت دو روزه شاهزاده رضا پهلوی در هلند جهت ثبت شکایت علیه سیدعلی خامنه ای به اتهام جنایت علیه شهروندان ایرانی، دیدار و گفتگویی در هتل محل اقامت با وی داشت که فشرده ای از آن در این روزنامه منتشر شد.


شاهزاده رضا پهلوی در این گفتگو به تکرار مواضع خود درباره نقش و موقعیت خویش پرداخت و با انتقاد از اشتباهاتی که در رژیم پدرش روی داده اند، تأکید کرد که نه تنها نمی تواند از کنار شکنجه هایی که توسط ساواک صورت گرفته بگذرد بلکه حتا آنها را محکوم می نماید.


جروزالم پست در مقایسه بین پدر و پسر می نویسد: «در حالی که شاه فقید ایران به شدت رسمی و جدیت اش مشهور بود، پسر بزرگش اما خودمانی، مهربان و اجتماعی است. در حالی که پدر آشکارا حق خود را در داشتن قدرت مطلقه اعلام می کرد، پسر اما نمی گوید در صورت بازگشت به ایران نقشی سیاسی برای خود قائل هست یا نه.»


شاهزاده رضا پهلوی در این گفتگو با انتقاد از سیاست کنونی دولت آمریکا گفت: «طرز تفکر جیمی کارتر در سال 1979 در سال 2012 نیز همچنان ادامه دارد» حال آنکه «رژیم ایران یک دیکتاتوری مبتنی بر نژادپرستی و باورهای ایدئولوژیک است که در واقع ترکیبی از حکومت هیتلر، شوروی سابق و رژیم آپارتاید است و به شیوه فاشیستی اقلیت ها و زنان را سرکوب می کند. اما عجیب این است که دنیا تا کنون سیاست مشخصی در برخورد با این رژیم در پیش نگرفته است».


شاهزاده رضا پهلوی بار دیگر با رد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران و هم چنین سرمایه گذاری روی اصلاح رژیم، تأکید کرد باید از مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران حمایت کرد. وی با تکیه بر همین مبارزات افزود اگر زمانی به ایران باز گردد، قطعا این بازگشت به لطف و پشتوانه اقدامات رؤسای جمهوری آمریکا نخواهد بود.


به نوشته جروزالم پست، شاهزاده رضا پهلوی در این سفر با پروفسور افشین عِلّیان، کارشناس فلسفه حقوق و متخصص حقوق بین الملل نیز دیدار و گفتگو کرد. پروفسور علّیان که منتقد رژیم ایران است، رضا پهلوی را شخصیتی فراگروهی توصیف کرد که می تواند مخالفان رژیم را از طیف های مختلف زیر یک چتر گرد آورد. علّیان افزود: «در ایران، دو نام را همه می شناسند: خامنه ای وشاهراده رضا پهلوی».


لینک زیر:مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی با جروزالم پست


کوی دانشگاه تهران در آستانه سالگرد واقعه ۱۸ تیر تعطیل شد

پارس دیلی نیوز:سایت های خبری در ایران گزارش داده اند که در آستانه سالگرد واقعه ۱۸ تیر ۱۳۷۸، دانشگاه تهران اعلام کرده است که کوی دانشگاه از هفتم تا ۲۸ تیرماه تعطیل خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بر اساس مصوبه هیات رییسه دانشگاه تهران، کلیه خوابگاه‌های این دانشگاه از هفتم تا ۲۸ تیرماه تعطیل است و دانشجویان باید تا ششم تیرماه کلیه وسایل شخصی خود را از اتاق‌های محل سکونت خود تخلیه کنند.


ایسنا افزوده است: دانشجویانی که شرایط موجه برای اسکان تابستانی در کوی دانشگاه را دارند نیز از تاریخ ۲۹ تیرماه می‌توانند از خوابگاه‌ها استفاده کنند.


این تصمیم در حالی گرفته شده است که، ۱۸ تیرماه، یادآور حمله به کوی دانشگاه تهران است.


به دنبال توقیف روزنامه سلام در ۱۵ تیرماه ۱۳۷۸ و متعاقب آن اعتراض دانشجویان از طریق تجمع و راهپیمایی، لباس شخصی‌ها و مأموران نیروی انتظامی روز ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و ضمن تخریب خوابگاه، دانشجویان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.


این واقعه که در جریان آن عزت‌الله ابراهیم‌نژاد، افسر وظیفه‌ و دانشجوی سابق دانشگاه تهران به ضرب گلوله کشته شد، اعتراضات گسترده مردم و دانشجویان را در تهران و برخی شهرهای دیگر ایران به همراه داشت.


کوی دانشگاه تهران علاوه بر این ۲۵ خردادماه سال ۱۳۸۸ نیز مورد حمله قرار گرفت.


به دنبال اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، در شامگاه ۲۴ خردادماه، نیروهای لباس شخصی، نیروی انتظامی و یگان ویژه سپاه پاسداران این خوابگاه را محاصره کردند و در ساعت دو بامداد ۲۵ خردادماه به کوی دانشگاه حمله‌ور شدند.


این در حالی است که طبق قانون، ورود نیروهای نظامی و انتظامی به کوی دانشگاه، تنها با درخواست رییس دانشگاه تهران امکان پذیر است و این در حالی است که فرهاد رهبر، رییس وقت دانشگاه تهران پس از این حادثه اعلام کرد که هیچ‌گاه در این باره درخواستی نکرده است.


با گذشت سه سال از این حادثه، عاملان و آمران این حادثه هنوز محاکمه نشده‌اند و تنها دانشجویان، که خود شاکیان این پرونده بودند، در دادگاه رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران محکوم شدند.


پس از واقعه ۱۸ تیر ۱۳۷۸، برنامه دانشگاه‌ها طوری طراحی می‌شود که تا قبل از این تاریخ تمامی امتحانات دانشجویان به پایان برسد.

خودکشی يک کارگر به خاطر فقر در اصفهان

ایران پرس نیوز:صبح دوشنبه 29خرداد یک کارگر کارخانه ای در مورچه خورت اصفهان به دليل فقر، خود را در رودخانه زرين شهر غرق کرد.


همسر این کارگر گفته که او ديگر توان نسيه گرفتن از قصابی و يا سوپری محل را نداشت، اداره بيمه هم کمکی می کرد و هر روز بهانه ای جديد می آورد.


وی افزود، اين وضعيت باعث شد که همسرش صبح زود خود را از روی پل به رودخانه پرتاب کند.

امروز سی ام خرداد، سالگرد قتل ندا است + فیلم

امروز سی ام خرداد، سالگرد قتل ندا است. ندا آقا سلطان، ۲۷ ساله و فارغ التحصيل رشته فلسفه از دانشگاه آزاد در تهران بود. او در راهپيمايی مسالمت آمیز سی خرداد 88 در تهران بدستور خامنه ای جنایتکار و با شليک گلوله مزدوران رژیم به قتل رسيد. انتشار فيلم کشته شدن ندا در اينترنت، جهانیان را تکان داد و او را به سمبل اعتراضات مدنی ايران تبديل کرد.


فیلمی از تظاهرات سی ام خرداد 88 و قتل ندا


http://www.youtube.com/watch?v=4J0dl8BoCHw

۱۳۹۱ خرداد ۲۶, جمعه

پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت سومین سالگرد جنبش آزادیخواهی سبز ایران



25 خرداد ماه ۱۳۹۱


آغاز جنبش سبز در خرداد ۸۸، نقطه عطفی در مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران و تبلور تحولی بزرگ در جامعه ایرانی بود. جنبشی کثرت گرا که همه اندیشه ها و گروه ها را در بر گرفت ودستاورد های عمده ای را در درون و بیرون از مرزهای ایران به همراه داشت. این جنبش، که ریشه در عمق جامعه جوان و پوینده ایران دارد، به دلیل تکثرگرایی و مبارزات به دور ازخشونت که تنها هدف محوریش حاکمیت صندوق رای است، نمایانگر رشد و بلوغ سیاسی جامعه ایران برای برقراری و دستیابی به یک دموکراسی مدرن است.

سه سال پیش، مردم کشورمان پس از تقلب سازمان یافته درانتخابات، با تظاهرات میلیونی به دور از خشونت و با فریاد زدن شعار "رای من کو؟"، خواسته برحق و اساسی خود که رفراندوم آزاد بود را مطالبه کردند. شهروندان ایرانی با عقاید گوناگون، دوشادوش یکدیگر در تظاهرات سکوت، اعتراض صلح جویانه خود را به حکومت جمهوری اسلامی و جهانیان نشان دادند. دو نامزد برگزیده شورای نگهبان، آقایان موسوی و کروبی، معترض به نتایج انتخابات، شجاعانه با مردم همگام شدند و حصر را بر قصر ولی فقیه ترجیح دادند. شهروندان برونمرزی نیز همصدا و یکدل با ایرانیان درون کشور و با آرزوی بازگشت به سرزمین مادری خود و برقراری دموکراسی، جهانی را سبزکردند.

سرکوب تظاهرات اعتراضی به دور از خشونت، ضرب و شتم و کشتارو اعدام های گروهی، بازداشت های غیرقانونی، زندانی كردن و شكنجه كنشگران عقیدتی، مدنی، كارگری و سیاسی، آدم ربایی و حبس، آزار و اذیت و شکنجه فعالین و وکلای مدافع حقوق بشر، از جمله جنایات سازمان یافته و سیستماتیک پس از انتخابات خرداد ۸۸علیه مردم ایران، توسط رژیم جمهوری اسلامی و با فرمان مستقیم علی خامنه ای است. افزون بر این، ماجراجویی های منطقه ای و دخالت در کشتار و سرکوب آزادیخواهان وشهروندان سوریه و کمک به رژیم بشار اسد، جنایت های گسترده این حکومت را بر همگان آشکار ساخته است.

دستگیری و اذیت و آزار مادران داغدیده پارک لاله، اعتصابات غذایی زندانیان، دیدار یک مادر از پشت شیشه های زندان با فرزندان خردسالش و بسیاری موارد دیگر همگی گواه بر زنده بودن این جنبش است، وظیفه ملی یکایک ما ایرانیان است تا برای برکناری این رژیم و گذار بسوی دموکراسی در کشورمان دست در دست هم دهیم و محکم تر از هر زمان دیگر برای تشکیل یک آلترناتیوسکولار و دموکرات متحد شویم.

به یاد جانباختگان راه آزادی و زندانیان در بند حاکمیت تمامیت خواه جمهوری اسلامی، بعنوان یک آزادیخواه و مدافع حقوق بشر، در این موقعیت حساس تاریخی که خطرات زیادی کشورمان را تهدید می کند، دگربار پیمان خود را با همه آزادیخواهان ایرانی، اعلام می دارم و تا آخرین نفس برای آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی-عقیدتی و رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر در ایران از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

افق سیاسی من، گذر از شرایط کنونی در چارچوب نافرمانیهای مدنی به دور از خشونت و آشتی ملی برای گذار به فردایی بهتر برای مردم کشورم ایران است تا هم میهنانم بتوانند آزادانه از طریق صندوق رای در شرایطی یکسان و برابر، سرنوشت سیاسی خود را انتخاب کنند.

خداوند نگهدار ایران باد


درود بر شاهزاده رضا پهلوی

یک جوان دیگر (دانشجوی 20 ساله) در ایران پر از غم خودکشی کرد

پارس دیلی نیوز:یک جوان دانشجو در منزل مسکونی اش خود را حلق آویز کرد و جان سپرد.


وقتی اعضای یک خانواده در دقایق اولیه بامداد روز گذشته از مهمانی به منزلشان واقع در بولوار پیروزی مشهد بازگشتند، با جسد حلق آویز فرزند 20ساله شان روبه رو شدند و بلافاصله با نیروهای امدادی و پلیس تماس گرفتند.


به گزارش روزنامه خراسان، در پی دریافت این خبر ماموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعلام شده عزیمت کردند و با تایید درستی خبر، مراتب را به قاضی اسماعیل شاکر (قاضی ویژه قتل عمد) اطلاع دادند.


باحضور مقام قضایی و عوامل بررسی صحنه جرم در محل کشف جسد، تحقیقات در این باره آغاز و مشخص شد که جوان 20ساله با استفاده از یک زنبیل توری خود را حلق آویز کرده است.


مستاجر این منزل مسکونی نیز گفت: من حدود ساعت 11 شب به طبقه پایین آمدم اما متوجه چیزی نشدم.


در کنار جسد حلق آویز این جوان دانشجو، دست نوشته ای احساسی نیز کشف شد. تحقیقات بیشتر در این باره ادامه دارد.

گشت وگذاری در وبلاگستان (مردم درسکوت کامل به "دوران طلایی امام " نه گفتند)


پارس دیلی نیوز:۲۵ خرداد ۱۳۹۱ درسکوت کامل آمد ورفت!


دارا ایرانی در وبلاگش نوشت: سکوت سنگین درجامعه واقعی و به تبعیت آن درفضای مجازی درسومین سالگرد ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ بسیار پرسش برانگیز است. تا پیش از این درفضای مجازی به تبعیت از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید سروصداها برای این روز زیاد بودولی واقعیت واقعی چیز دیگری بود و مردم به این شورا و فراخوان آن اعتنایی نکردند. اینجاست که باید یقه فضاسازان جامعه مجازی که برای رهبرانشان اشک تمساح می ریزند و دایه مهربان تراز مادر می شوند بگیریم و بپرسیم شما که می دانید مردم به اصلاح طلبان دیگر تمایلی ندارند چرا این قدر فضاسازی می کنید؟ شما که می دانید جنبش سبز تمام شده و به تاریخ پیوسته است آیا صرفا تشنه جمع کردن امتیاز و موضوع داغ هستید که این قدر جوسازی می کنید؟


قدری باید از فضای مجازی فاصله گرفت وبه دنیای واقعی آمد. عدم استقبال امروز مردم از سالگرد ۲۵ خرداد نشان داد دیگر کسی از اصلاح طلبان پیروی نمی کند چون نمی خواهد به دوران طلایی امام راحل بازگردد.


سکوت امروز بی سابقه بود. حتی جو امنیتی هم که معمولا دراین موارد بر سطح شهر حاکم می شود برگزار نشد و ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ درسکوت کامل آمد و رفت!


دلیل واقعی عدم استقبال از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امیدچه بود؟


پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ هم مانند روزهای دیگر آمد و رفت و حتی برخلاف فراخوانهای سابق شورای هماهنگی راه سبز امید هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی فضا هم امنیتی نشد. این نشان می دهد که فراخوانهای این شورا دیگر با استقبال کسی مواجه نمی شود و درهمین فریادهای فضای مجازی گم می شود.


دلیل واقعی این عدم استقبال چیست ؟ می توان گفت رژیم هرگونه حرکتی مخالفی را سرکوب می کند که این درست است ولی برای نخستین بار امروز حتی یک خبر بر خروجی ها از فضای غیر عادی درتهران و سایر شهرها نبود. انگار همه یادشان رفته بود سومین سالگرد ۲۵ خرداد ۸۸ است. گرفتاری های روزمره و نداشتن عدم انگیزه و البته به نظر من مخالفت با خط مشی شورای هماهنگی و اصلاح طلبان مهم ترین دلایل دیگر هستند. مردم دیگر حوصله دوران اصلاح طلبی را ندارند چون می دانند چیزی برای سفره شان ندارد. ولایت حسنی با حسینی عوض می شود و همان آش و همان کاسه . امشب مردم تماشای مسابقه فوتبال جام ملتهای اروپا را به فراخوان راهپیمایی سکوت ترجیح دادند براستی چرا چنین شد؟


نوشته های دارا ایرانی


وبلاگ:حرفهایی از ته دل


http://zareh-bin.blogspot.ca/