۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

بازتاب اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی در مطبوعات نروژ



پارس دیلی نیوز:روزنامه‌ی VG در گزارشی به‌ قلم "استیان آیسانتروگر" تحت عنوان با مسمای حبیب الله‌ (حبیب خدا ) را در روز دوم عید پاک اعدام می کنند پرداخته‌ است.

استیان آیسانتروگر به‌ نقل از محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران مقیم نروژ می نویسد: «در حالی که‌ ما مشغول برگزاری جشنهای کریسمس هستیم جمهوری اسلامی با سؤ استفاده‌ای انزجار آور از این تعطیلات، قرار است این حکم را اجرا کند.»

گفتنی است این روزنامه‌ که‌ دومین روزنامه‌ی پر تیراژ کشور نروژ است به‌ نقل از سازمان حقوق بشر ایران به‌ نحوه‌ی دستگیری و دادگاه‌ فرمایشی این فعال سیاسی کورد پرداخته‌ است و در این رابطه‌ نوشته‌است:«گزارشها حاکی از آن است زندانی سیاسی محکوم به‌ اعدام حبیب الله لطیفی دانشجوی بیست و نه ساله که‌ پیش از دستگیری در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه ایلام مشغول به تحصیل بود. در سال 2007 در شهر سنندج بازداشت و در دادگاه به جرم «محاربه» محکوم به اعدام شده‌ است.»

این روزنامه‌ نروژی در همین حال به‌ مصاحبه‌ با سخنگوی این سازمان " دکتر محمود امیری مقدم" پرداخته‌ است.

امیری مقدم ضمن ابراز نگرانی از اعدام قریب الوقوع حبیب الله‌ لطیفی در این رابطه می گوید: «لطیفی در مناطق کردنشین ایران زندانی است و در زندان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است. جمهوری اسلامی در مناطق کردنشین اعدامها را بطور برنامه‌ریزی شده‌ اجرا می کند. و هم اکنون نیز احکام اعدام زیادی در شرف اجرا است. لذا و بر این اساس از جامعه‌ی جهانی، خصوصا مقامات نروژ و همه‌ افراد و نهادهای مدافع حقوق بشر می خواهم تا در این رابطه‌ سریعا واکنش نشان دهند‌ و در جهت توقف حکم اعدام حبیب لطیفی تلاش نمایند و در این مورد فشارهای لازم را بر حکومت ایران وارد آورند.»

امیری در ادامه‌ می افزاید مقامات جمهوری اسلامی از تعطیلات کریسمس سؤ استفاده‌ می کنند و احتمال دارد در هفته های آینده با موج جدیدی از اعدام زندانیان روبرو شویم.

وی در پایان و از تریبون این روزنامه‌ پر تیراژ نروژی خطاب به‌افکار عمومی، مدافعان حقوق بشر، مقامات نروژی و جامعه‌ جهانی گفته‌است: «تأکید می کنم حبیب الله‌ لطیفی در دادگاه‌ انقلاب به‌ جرم ناکرده‌ محکوم به‌ اعدام شده‌ است. اگر در این مدت کوتاه نتوان توجه جهانیان را جلب کرد یا بهتر بگویم؛ جامعه‌ جهانی در این مورد واکنش فوری نشان ندهد حبیب الله لطیفی در روز یک شنبه اعدام خواهد شد.»

گفتنی است در ادامه‌ی کنشهای پیشگیرانه‌ جهت جلوگیری از اجرای اعدام قریب الوقع حبیب الله‌ لطیفی روز شنبه‌ 25 دسامبر آکسیونی اعتراضی در شهر اوسلو مقابل سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد.‌

در این آکسیون احزاب و سازمانهای سیاسی، نهادهای مدنی کورد و جمع کثیری از ایرانیان مقیم نروژ باحمل پلاکاردها و شعارهای اعتراضی به‌ زبانهای نروژی، فارسی و کوردی در محکومیت حکومت ایران همزمان از مسوولان نروژ و جامعه‌ی جهانی خواستند تا ماشین اعدام جمهوری اسلامی را متوقف کنند. که‌ این نیز به‌ نوبه‌ی خود در رسانه‌های نروژ انعکاس یافته‌است و کانال 2 تلوزیون نروژ به‌ تهیه‌ و پخش رپرتاژ مشروحی از این حرکت اعتراضی پرداخته‌است.

شایان ذکراست ابلاغ حکم این زندانی کرد در حالی صورت می‌گیرد که‌ هم‌اکنون 17 تن دیگر از زندانیان سیاسی کورد در زندان‌ها در انتظار اعدام به‌سر می‌برند.

پیشتر نیز در روز 19 اردیبهشت‌ماه فرزاد کمانگر معلم محکوم به اعدام و چهار نفر دیگر در زندان اوین به‌دار آویخته شدند که اعتصاب عمومی مردم کردستان در روز 23 ارديبهشت‌ماه را به‌دنبال داشت.




هیچ نظری موجود نیست: