۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

مراسم یادبود شاهزاده علیرضا پهلوی در واشنگتن برگزار شد


ملی ستلایت نیوز دات کام:وبسایت خبری پارس دیلی نیوز به نقل از "گزارش دانا دبیر در وبسایت خودنویس" نوشت: مراسم یاد بود شاهزاده علیرضا پهلوی در بتزدا "شمال واشنگتن دی‌سی" و با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری و بسیاری از ایرانیانی که از نقاط مختلف خود را به این مراسم رسانده بودند برگزار شد.شهبانو فرح پهلوی در پایان این مراسم گفتند: "من مادری هستم که دو شاهزاده از دست داده‌ام، اما غم من با غم هیچ مادر عزیز از دست داده‌ای فرق نمی‌کند. هر مادری شازده پسر و شازده خانمی برای خود دارد."

چهاردهم دی ماه جاری برابر با چهارم ژانویه، شاهزاده جوان ایرانی که در حال به پایان رساندن دکترای خود در رشته مطالعات ایرانشناسی بود، با شلیک گلوله به سر خویش به عمر خویش پایان داد. این خبر بسیاری از ایرانیان را در سراسر جهان اندوهگین کرد.ایرانیان زیادی پس از درگذشت شاهزاده علیرضا پهلوی با خانواده پهلوی همدلی کردند و خود را در این غم بزرگ با خانواده پهلوی شریک دانستند.


این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی آمریکا و بعد از ورود خانواده پهلوی با یک ساعت تاخیر برگزارشد.


سالن برگزاری مراسم مملو از افرادی بود که برای ادای تسلیت به خاندان پهلوی حاضر شده‌بودند. حاضران ابتدا به احترام شاهزاده علیرضا پهلوی یک دقیقه سکوت کردند. سپس نما آهنگی با تصاویری از زندگی شاهزاده علیرضا پهلوی، ساخته شهاب هاشمی به نمایش در آمد.شهاب هاشمی فیلمساز و کارگردان ایرانی فیلمی از شاهزاده علیرضا پهلوی تهیه کرده بود که امواج دریای مازندران آن را بپایان می رساند. دریائی که خاکستر  شاهزاده علیرضا را با خود خواهد داشت.مراسم  یادبود شاهزاده علیرضا پهلوی در واشنگتن در سالن استراتمور در ایالت مریلند برگزار شد، سالنی که گنجایش حدود ٢٠٠٠ نفر را داشت و یک ساعت پیش از شروع مراسم ظرفیتش پُر شده بود. مراسمی که همراه با صدای گاه آرام و گاه شدید گریه همراه بود.نسل اول مهاجرانی که ایران را پس از انقلاب شوم 57 ترک کرده بودند، نسل دومی ها که جوان بودند و بسیار جوان ترها در این مراسم شرکت داشتند.نادر صدیقی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، در ابتدای سخنانش گفت" من برای این که عمق اندوهی گران را بیان کنم، کمتر موفق شدم".



در ادامه این مراسم تارا کمانگر، پیانیست، قطعات پیانو را اجرا کرد.سپس فرزاد فروزان از دوستی بیست و هشت ساله با شاهزاده علیرضا پهلوی حرف زد. او در حالیکه بسیار اندوهگین بود در این مراسم به بیان خاطراتی از دوران دوستی خود با شاهزاده شاهپور علیرضا پهلوی پرداخت.


مراسم با اجرای مشترک پیانوی تارا کمانگر و ویالون سیروس بروخیم دنبال شد.



"ستار" خواننده با سابقه و نزدیک به خاندان پهلوی، قطعاتی در مایه افشاری خواند.پس از آن پروفسور رحیم شایگان استاد ایران‌شناسی دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای در امریکا گوشه‌ای از سوابق علمی شاهزاده شاهپور علیرضا پهلوی را برای جمع بازگو کرد.


شاهزاده رضا پهلوی خاطراتی از برادرشان را برای جمعیت تعریف کردند.


شاهزاده رضا پهلوی گفت:"در این ۵۰ سالی که از عمر من می‌گذارد، شاید بی‌اغراق باید بگویم که انسانی به معصومی و بی‌آزارتر از برادرم نشناختم وشاید هرگز نخواهم شناخت. به تایید بسیاری از دوستانی که برادرم را می‌شناختند و تایید دوستانش، و اعضای خانواده‌اش، شاید یکی از برجسته‌ترین خصوصیات اخلاقی و شخصیتی برادرم، روح شوخ و طبع مثبتی که داشت، بوده و هست و شاید تعجب کنید که چطور چنین اتفاقی افتاد؟"

 
اما حضور شهبانو فرح پهلوی پشت تریبون اتفاقی بود که کسی انتظارش را نداشت و در برنامه‌ای که به حاضران داده شده بود، نامی از "شهبانو"نیامده بود.شهبانو فرح پهلوی از همه کسانی که از نقاط مختلف ایران او را تسلی داده بودند قدردانی کرد. ایشان با اشاره به غمش به عنوان مادر غم او با غم هیچ مادر عزیز از دست داده ای فرق نمی کند.


شهبانو فرح پهلوی گفتند: "من مادری هستم که دو شاهزاده از دست داده‌ام، اما غم من با غم هیچ مادر عزیز از دست داده‌ای فرق نمی‌کند. هر مادری شازده پسر و شازده خانمی برای خود دارد."




همچنین بصورت همزمان مراسم های یادبود دیگری نیز برای شاهزاده جوان ایرانی در مناطق مختلف جهان از جمله در ایالت کالیفرنیا و شهر پاریس برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست: