۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

بازتاب بين المللي تظاهرات اول اسفند مردم در رسانه هاي جهان ادامه دارد


آژانس ايران خبر: بازتاب بين المللي تظاهرات اول اسفند مردم در رسانه هاي جهان ادامه دارد.

تلويزيون رويتر: صحنه هايي كه گفته ميشود مربوط به تظاهرات روز يكشنبه درتهران است, امروز بر روي سايت يوتيوب گذاشته شده است. دراين تظاهرات مردم خطاب به خامنه اي شعار ميدهند“ مبارك, بن علي, نوبت سيد علي”. طبق گزارشات رسيده تجمعات زيادي در نقاط مختلف تهران صورت گرفته است و در درگيريهاي امروز ميان مردم و نيروهاي امنيتي, حداقل يك نفر كشته شده است.

تلويزيون يورونيوز: امروز صحنه هاي درگيري در ايران ديده شده است. دو سوم از جمعيت 75 ميليوني ايران, زير 25 سال هستند و بيكاري در اين كشور بيش از 14درصد است . اين صحنه ها تكرار حوادث 2 سال پيش است. تكرار صحنه هايي كه اعتراضات عليه رژيم در تهران با خشونت سركوب گرديدند.

تلويزيون دويچه وله آلمان: ايران هم شاهد تظاهرات ضدحكومتي است . گزارش شده كه يكي از تظاهر كنندگان كشته شده است. دولتهاي اروپايي حكومت ايران را به احترام به آزادي بيان, حق تظاهرات آزاد و عدم بكارگيري زور در برابر مردم فراخواندند.

تلويزيون بي.بي.سي جهاني: نيروهاي امنيتي ايران در تلاش براي مقابله با تظاهرات ضد دولتي در خيابانها مستقر شدند. فيلم هاي آماتوري كوتاهي از شيراز دريافت شده ولي وب سايت اپوزسيون همچنين مدعي شده كه تظاهر كنندگان در چندين شهر ديگر از جمله در تهران تجمع كرده اند.
خبرنگار تهران ما كه قادر به ارسال گزارشي از ايران نيست از لندن حوادث اخير را دنبال ميكند.
ما ميدانيم كه حضور گسترده اي از نيروهاي امنيتي در تهران وجود داشته است.به ما گفته شده كه بخاطر نگراني زيادي مقامات از حوادث احتمالي, حتي پليس هاي راهنمائى رانندگي با پليس ضد شورش جايگزين شده اند. ما گزارشاتي از چندين تجمع داشته ايم اما دقيق نميدانيم كه چند نفر بودند . همچنين گزارشاتي از شليك گاز اشك اور داشته ايم.

تلويزيون الجزيره انگليسي: درايران تظاهرات شروع شده در چند ساعت گذشته صداي درگيريها بين تظاهر كنندگان و نيروهاي امنيتي شنيده شده است.
در تويتر آمده است: جانيان رژيم، مردم را در ميدان ونك با باتون ميزنند ولي مردم فرار نميكنند و در مقابل آنها مي ايستند. تظاهر كنندگان در محوطه بيروني جام جم, ايستگاه تلويزيون دولتي جمع شده اند.
اين گزارش از خارج ايران به دست ما رسيده است. گزارش مي گويد: تير هوايي براي متفرق كردن مردم در ميدان وليعصر بكار برده ميشود. اين كليپ تصويري هم در يوتيوپ ديده ميشود كه مربوط به روز يكشنبه است. در آن جمعيت شعار مرگ بر ديكتاتور مي دهند.

تلويزيون سي.ان.ان: گزارشها حاكي از درگيريهاي خشونت بار در ايران است. هزاران تن از نيروهاي مسلح امنيتي در چندين شهر ايران به مقابله باتظاهركنندگان پرداختند. گزارشها همچنين حاكي از ضرب و شتم مردم و دستگيري ميرسيد و حداقل يك نفر كشته شده است. تصاوير ويدويي رفته رفته روي يوتيوب گذاشته ميشود. ارزيابي اين كه چه تعدادي تظاهرات كردند، كار دشواري است. هزاران نفر در تظاهرات شركت داشتند. آنها پس از تجمع, شعار ضدحكومتي سردادند. ولي نيروهاي امنيتي آنها را متفرق كردند. در برخي تقاطع ها درگيري ميان مردم و نيروهاي امنيتي رخ داد. شاهدان گفتند حداقل 12 نفر دستگير شده اند. شاهدان همچنين گفتند كه تظاهرات در اصفهان و شيراز نيز برگزار شده است. امروز گزارش شده كه يك تظاهركننده در ميدان هفت تير كشته شده است.











آنچه كه در پي مي آيد گزارش تلويزيون العربيه از تظاهرات بزرگ اول اسفند ميباشد , اين گزارش در تاريخ 20 فوريه ( اول اسفند ) پخش شده است :
بار دیگر ایران با تظاهراتی که شهرهای مختلف را در برگرفت شعله‌ور شد. نیروهای امنیتی و بسیج با گلوله جنگی با تظاهرات مقابله کردند. خبرهای اولیه نشان می‌دهد که یک نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. دختر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور سابق نیز دستگیر شد.
گزارشگر نجاح محمدعلی : خیلی ساده می‌شود تصور کرد که بادهای تغییر که از تونس شروع شد و از مصر عبور کرد نمی‌تواند ایران را همان‌طوریکه برخی از سران رژیم به آن عقیده دارند و برای آن ترویج می‌کنند، مستثنی کند. که دری نجف آبادی وزیر امنیت سابق ایران گفت
جمهوری اسلامی یک نظام دینی است ولی دولت هایی که در منطقه فرو می‌ریزند دیکتاتوری هستند.
شعارهای تظاهرات در تهران و شیراز و بقیه شهرها مثل رشت و بابل در شمال و مشهد در شرق نشان داد که ایران در آستانه یک تغییر واقعی است. درگیریها در مناطقی مثل میدان ونک و سهروردی و اطراف دانشگاه صنعتی شریف شدید بود و شعارهایی که تظاهر‌کنندگان می‌دادند خواستار تغییر بودند. طرح اصلاح‌طلبان همان‌طوریکه در خیابان ولی العصر طولانی‌ترین خیابان تهران انجام شد، این بود که تظاهرات به‌صورت صامت به حرکت در بیاید. ولی نیروهای امنیتی و بسیج لباس‌شخصی و موتورسواران تهاجم به تظاهر‌کنندگان را شروع کردند که بعد از آن خشونت و درگیری شروع شد. اصلاح‌طلبان در این تظاهرات می‌خواستند که یاد دو نفری که در دوشنبه گذشته کشته شده بودند را گرامی بدارند. ولی نیروهای امنیتی وگروههای بسیج و عناصر مخفی در مناطق مختلف از جمله میدان هفت تیر و خیابان عباس آباد به تظاهر‌کنندگان شلیک کردند که درنتیجه حداقل یک نفر کشته و تعدادی زخمی‌شدند....

هیچ نظری موجود نیست: