۱۳۸۹ اسفند ۲۸, شنبه

دو سال از مرگ مشکوک امیدرضا میرصیافی گذشت


کمیته گزارشگران حقوق بشر- دو سال پیش، روز ۲۸ اسفندماه، امیدرضا میرصیافی وبلاگ نویس و فعال فرهنگی، در زندان اوین درگذشت.

امیدرضا میرصیافی در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۳۸۷، به اتهام نوشتن مطالب توهین آمیز در وبلاگ شخصی‌اش علیه خمینی دجال بنیانگذار انقلاب شوم 57 و سید علی گدای خامنه‌ای تریاکی قاتل رهبر جمهوری ننگین اسلامی، بازداشت شد. میرصیافی بعد از ۴۱ روز بازداشت با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی در آبان ماه‌‌ همان سال به دلیل آنچه تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه عنوان شد، به شش ماه حبس و همچنین توهین به دو مقام ذکر شده به تحمل دو سال حبس محکوم شد. حکم وی در نوزدهم بهمن ۱۳۸۷ بعد از مراجعه به دادگاه به اجرا گذاشته شد.

امیدرضا میرصیافی در ۲۸ اسفند‌‌ همان سال به دلیل فشار روانی و مصرف بیش از حد داروهای آرام‌بخش نیاز به مراقبت پزشکی پیدا می‌کند که با بی‌توجهی مسئولان اوین روبه رو شده و بعد از انتقال به بیمارستان لقمان حکیم درگذشت. سازمان گزارش‌گران بدون مرز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی گزارشات دریافتی، تناقضات و نشانه‌های اهمال کاری فراوانی میان اسناد رسمی زندان اوین و بیمارستان لقمان حکیم و همچنین پزشکی قانونی درباره ساعت انتقال بیمار به بیمارستان و ساعت فوت وجود ایشان وجود دارد». این سازمان در بیانیه‌اش خواستار «تحقیق گزارشگر ویژه سازمان ملل» درباره این پرونده شد. به گفته‌ی گزارش‌گران بدون مرز، «مسئولان زندان اوین درخواست کالبد شکافی را که از سوی وکیل وی درخواست شده بود نپذیرفتند و جسد امیدرضا را یک روز بعد از مرگش دفن کردند».

خواهر امیدرضا میرصیافی بعد از بازدید جسد برادرش اعلام کرد: «صبح روز فردا بعد از اطلاع از مرگ برادرم برای شناسایی جسد رفتیم. جسد را خودم دیدم. گوش سمت چپ خونریزی داشت، بینی‌اش پر از لخته‌های خون بود. صورتش کبود بود. پشت کتف‌ها و کمر نیر آثار کبودی پیدا بود و ظاهرا قسمت پشت گوش، آن قسمت جمجمه شکستگی هم داشته، طوری که ملافه‌ای که جسد را پیچیده بودند کاملا خونی شده بود قسمت زیر سر».

وی در ادامه گفت: «جسد را به ما تحویل دادند و فرستادیم پزشکی قانونی کهریزک. بعد از ۴ ساعت که ظاهرا کالبد شکافی انجام شده بود، به ما توضیح خاصی داده نشد. یکی فرمی به ما داده شد که در آن فرم توضیحاتی خواسته بودند درباره سوابق بیماری امیدرضا که خانواده‌ام همه را رد کردند. امیدرضا نه بیمار بود نه معتاد و نه هیچی». خانواده‌ی امیدرضا میرصیافی ضمن اعلام شکایت از مسئولان اوین و ذکر این که «با توجه به وجود کبودی های معتدد و خونریزی، قرص خوردن او را نمی پذیرند» جسد وی را تحویل گرفته و به خاک سپردند.

یادش گرامی.

هیچ نظری موجود نیست: