۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

اخبار اعتراضات مردمی 25بهمن ماه 1390





تهران؛ شعار مرگ بر دیکتاتور و شلیک گاز اشک آور

به گزارش خبرگزاری هرانا، تجمعات پراکنده ای در حوالی میدان آزادی شکل گرفته و نیروهای امنیتی مستقر در این محل با ضرب و شتم معترضان با آنها درگیر شده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، لحظاتی پیش بر اساس گزارشات شاهدان عینی نیروهای امنیتی و انتظامی با باتوم به شهروندان در پیاده رو ها حمله ور شده و اقدام به ضرب و شتم ایشان کردند.

در این درگیری های پراکنده جمعی از شهروندان معترض با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور به مقابله با اقدامات خشونت آمیز این نیروها پرداختند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم اقدام به شلیک گاز اشک آور به سمت تجمع کنندگان کردند.

این در حالیست که مبنای راهپیمایی امروز بر اساس فرخوان معترضان و منتقدین "راهپیمایی سکوت" بوده است.

هم چنین بنا برگزارشات دیگر چند تن از رهگذاران در میدان انقلاب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند در این منطقه درگیری گزارش نشده است.

خیابان شیراز، تحت طاووس و وزارت کشور نیز حضورنیروهای امنیتی چشمگیر گزارش شده است، بر اساس این گزارش در مقابل ساختمان وزارت کشور نیروهای ضد شورش در داخل چندین اتوبوس مشاهده شده اند.



25 بهمن؛ حکومت نظامی اعلام نشده در مشهد

سایت کلمه: در پی فراخوان سبزهای مشهد برای راهپیمایی سکوت در روز بیست و پنجم بهمن فضای امنیتی و شبیه حکومت نظامی در خیابانها و میادین اصلی مشهد حاکم شده است.‏

از ظهر امروز (سه شنبه) نیروهای یگان ویژه، انتظامی و لباس شخصی به طرز مشهودی در خیابان های وکیل آباد، سجاد، راهنمایی و به ویژه خیابان احمدآباد مستقر شده اند.

همچنین در پی فراخوان طرح ترافیک سبز در خیابان احمدآباد، تعداد زیادی از خودروهای راهنمایی و رانندگی در این مسیر و میادین و خیابان های اطراف مستقر شده اند و از توقف خودروها ممانعت می کنند.

از دیگر تفاوت های این روز حضور نیروهای امنیتی و گشت زنی با اتوبیل های پلاک شخصی در مسیر راهپیمایی است. سرنشینان این خودروها در ترافیک بین اتومبیل ها حرکت میکنند و خودروهایی که چند جوان در آن میباشند را متوقف کرده و با پرسش و پاسخ و تهدید به خارج شدن از مسیر خیابان احمد آباد مجبور میکنند. برخی از مغازه های مسیر خیابان احمد آباد از ظهر بسته شده اند.‏

خبرنگار کلمه گزارش داده که از ساعت حدود ۴ عصر مردم در حال قدم زدن در پیداه رو ها بودند و اندک اندک به جمعیت مردم افزوده میشد. تا لحظه تنظیم خبر هیچگونه درگیری یا برخوردی بین مردم و نیروهای انتظامی روی نداده است و فقط نیروهای امنیتی از ایستادن و جمع شدن مردم جلوگیری میکنند.‏

***

حدود ساعت هشت شب ماموران یگان ویژه در سه راه راهنمایی مشهد دست کم ۵ جوان را بازداشت کردند و با ون های نیروی انتظامی به بازداشتگاه های این نیرو منتقل کردند.‏

همچنین تعدادی دیگر از مردم در تقاطع طالقانی خیابان احمد آباد بازداشت شدند. شاهدان عینی از بازداشت دست کم ۱۰ معترض در مشهد خبر میدهند.‏ گفته میشود همه بازداشت شدگان به بازداشتگاه کلانتری ناجا واقع در خیابان رضا شهر منتقل شده اند.‏

همزمان با افزایش حضور آرام مردم در پیاده روهای خیابان احمدآباد و ایجاد ترافیک سنگین در این خیابان، ده ها موتورسوار نیروهای یگان ویژه موسوم به نوپو مجهز به اسلحه های ساچمه ای و گاز اشک آور، از بین خودروهای مردم حرکت میکردند و مانور وحشت میدادند.‏ این موتورسوار ها مرتب از تقاطع های مختلف خیابان احمد آباد به تقاطع دیگری که حضور جمعیت بیشتر بود حرکت میکردند و مانع از شکلگیری جمع های گسترده مردم میشدند.‏

ترافیک شدید مردم در خیابان احمد آباد عملا امکان رفت و آمد سریع خودروهای پلیس و یگان ویژه را از بین برده بود.‏

حضور گسترده نیروهای امنیتی، یگان ویژه و پلیس در خیابان های اصلی مشهد تا ساعت هشت و نیم شب کاملا مشهود بود.‏

ایجاد فضایی شبیه حکومت نظامی در بسیاری از خیابان های مشهد باعث شد که بسیاری از مردم درباره اعتراضات مسالمت آمیز سبزها و ترس حکومت از آن و وجود اعتراضات بالقوه و بالفعل با هم صحبت کنند.‏

اعتراض آرام، همراه با سکوت و کم هزینه مردم و پادگانی کردن خیابان های مشهد از ترس اعتراضات مردمی، سند دیگری از زنده و پویا بودن جنبش سبز در مشهد و وجود اعتراضات پیدا و پنهان گسترده در سطح مردم حکایت دارد.‏


سکوت محافظه‌کاران درباره وضعیت نظامی تهران

سایت دیگربان: مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های محافظه‌کار درباره علت حضور گسترده نیرو‌های امنیتی در خیابان‌های مرکزی شهر تهران سکوت اختیار کرده‌اند.
براساس گزارش‌ها٬ روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن) در خیابان‌های مرکزی شهر تهران نیرو‌های فراوانی از گارد ویژه و گروه‌هایی از موتور سواران لباس شخصی به منظور سرکوب مردم معترض مستقر شده‌اند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ دادستان کل کشور که روز گذشته (دوشنبه ۲۴ بهمن) پیشاپیش این حضور اعتراضی را به «خرید شب عید مردم» تعبیر کرده بود٬ تاکنون درباره علت حضور نیرو‌های گارد ویژه برای مقابله با «خرید شب عید مردم» توضیحی ارائه نکرده است.
تمام رسانه‌های محافظه‌کار نیز همچون مقام‌های امنیتی و قضایی در خصوص امنیتی شدن فضای شهر تهران و حضور معترضان در بخش‌هایی از این شهر سکوت اختیار کرده‌اند.
این رسانه‌ها پیش‌تر به هنگام راهپیمایی حامیان موسوی و کروبی با انتشار گزارش‌هایی غیر واقعی٬ تلاش می‌کردند اوضاع شهرها را عادی توصیف کنند.
به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های همسو با آنها تصمیم گرفته‌اند در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم در این خصوص از اظهارنظر و انتشار گزارش خودداری کنند.
آنها تلاش می‌کنند تا فضای سیاسی ایران به فاصله ۱۷ روز مانده به برگزاری انتخابات را آرام نشان داده و همه چیز را آماده برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس نشان دهند.
این مقام‌ها و رسانه‌ها در عین حال تلاش می‌کنند در خصوص حضور گسترده نیرو‌های امنیتی و نظامی در خیابان‌های شهر تهران تصویر٬ گزارش و خبری منتشر نشود.


تشدید فضای امنیتی در کرمانشاه، اصفهان و اهواز

خبرگزاری هرانا – امروز مصادف با ۲۵ بهمن ماه و در پی فراخوان گروه های مخالف حکومت فضای امنیتی در شهرهای اصفهان، کرمانشاه و اهواز نیز محسوس بوده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در شهر کرماشاه از سر خیابان نوبهار تا برق ماموران امنیتی حضور پررنگی داشتند و در صورت ایستادن شهروندان با تذکر ایشان مواجه میشدند.

هم چنین بر اساس گزارشات رسیده از اصفهان نیز از پل فلزی تا پل فردوسی حضور ماموران امنیتی چشمگیر بوده است به طوری که در هر فاصله ۳۰ متری ۴ مامور نیروی انتظامی و امنیتی مشاهده شده است.

گزارشات رسیده از اهواز نیز حاکی از حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در خیابان ها و میادین اصلی بوده است که این روز را از روزهای عادی متمایز می کرد.

گفتنی است، با تاریکی هوا حضور نیروهای امنیتی نیز در این شهر ها کاهش یافته است.


دستگیری گسترده مردم در تظاهرات سکوت

خبرنگار ما از تهران: با وجود تدابیر شدید امنیتی دهها هزار نفر از مردم در اعتراض به حکومت عصر سه شنبه در خیابان ها حاضر شدند و در سکوت تظاهرات کردند. مسیرهای انقلاب تا آزادی بیشترین حضور مردم را به خود می دید. با این وجود دستگیری های گسترده و حضور گارد ویژه پلیس و لشگری از لباس شخصی ها نشان داد که حکومت تا چه اندازه لرزان شده است.

امروز دستگیری های گسترده ای نیز صورت گرفت. در تقاطع خیابان اسکندری آزادی سیلوی شرکت صنعتی دژپاد محلی برای برای نگه داشتن دستگیر شدگان بود. حوالی ساعت 17:20 سه نفر توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و به داخل سلو انداخته شدند. تقاطع توحید و خیابان آزادی جمعیت آنقدر زیاد شد که گارد ویژه به خشونت سعی در پراکنده نمودن مردم داشت و 5 نفر نیز در این محل دستگیر و توسط ون های سفید رنگ وزارت اطلاعات به مناطق نامعلوم منتقل شدند.

در خیابان طالقانی نیز 5 دختر و پسر توسط لباس شخصی ها دستگیر شدند و طبق اخبار رسیده تا ساعت 19 نزدیک به 20 نفر در تظاهرات دستگیر شدند.

امروز در هر یک از ایستگاه های اتوبوس بی آر تی دو نفر از پرسنل نیروی انتظامی مستقر شده بودند.

در میدان انقلاب و مقابل دانشگاه تهران نیروهای بسیج از مردم فیلم و عکس می گرفتند.

کلیه مغازه های خیابان انقلاب از ساعت 17 تعطیل شد.

استقرار نیروی انتظامی و لباس شخصی ها در تهران آنقدر گسترده بود که تا فلکه چهارم تهرانپارس و هفت حوض حضور داشتند.


ایمیل شرکت کنندگان در تظاهرات امروز تهران

از 5:15 تا 7 حدفاصل کالج تا جمالزاده رو رفتم و برگشتم
جمعیت به شدت زیاد بود
ملت با درود به شرفت به هم روحیه می دادن. برای این داستان امروز اومده بودن
3 تا اتوبوس ادم رو یک ساعت پیش حدفاصل انقلاب تا پل کالج بازداشت کردن
فضا هم به شدت امنیتی بوده
لباس شخصی ها بشدت زیاد بودن با شکل و شمایل جدید و
ریختن تو مردم و دستنبد می زدن به میله های دانشگاه تهران


درگيری جوانان و نيروهای سرکوبگر در تهران

خبرهای رسيده از تهران حاکی است که در چهار راه کالج بين جوانان و نيروهای سرکوبگر درگيری روی داده است. در خيابان تخت طاوس نیز جوانان معترض شعار مرگ بر ديکتاتور سر داده اند و در خيابان ولیعصر هم تجمع بزرگی شکل گرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان گزارش داده که ماموران نيروی انتظامی و نيروهای امنيتی در چندين منطقه در تهران مستقر شدند.

شاهدان می گويند، اين نيروها توسط ماشين، اتوبوس و موتورسيکلت و عمدتا با تجهيزات ضدشورش منتقل شدند و در ميادين و خيابانهای کليدی تهران موضع گرفتند.

در اين گزارش آمده است که نیروهای امنیتی نگران هستند که مردم دست به تظاهرات و اعتراض بزنند.


بازداشت شماری از مردم در نقاط مختلف تهران

خبرگزاری هرانا – آخرین گزارشات رسیده از تهران حاکی از بازداشت شهروندان در مناطقی چون تجریش، پارک وی، خیابان جمالزاده و ولیعصر است.

شاهدان عینی به هرانا گفتند در خیابان جمال زاده جمعی از شهروندان بازداشتی که در یک دستگاه ون متعلق به نیروهای انتظامی نگهداری می شدند به مکان نامعلومی منتقل شدند.

علت بازداشت این شهروندان مشخص نیست اما بر اساس گزارشات شاهدان عینی حضور مردم در این خیابان گسترده بوده است.

بر اساس گزارشات دیگر در میدان تجریش و پارک وی نیز حضور نیروهای امنیتی چشمگیر بوده است و در برخی موارد از سوی این نیروها تفتیش بدنی صورت میگیرد.

شاهدان عینی از بازداشت برخی از شهروندان در این مناطق نیز خبر داده اند.

هم چنین بر اساس گزارش دیگری در پی ازدحام جمعیت در حوالی میدان ولیعصر نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم و بازداشت جمعی از جوانان کردند.

بنا بر اعلام شاهدان عینی برخی از شهروندان بازداشتی پس از بازجویی سرپایی آزاد شده اند.

بر اساس گزارش گزارشگران هرانا، اپراتور ایرانسل در برخی از مناطق مرکزی شهر تهران از دسترس خارج شده است و نیروهای امنیتی چند ایستگاه مترو منجمله ایستگاه میدان انقلاب را تعطیل کردند.


25 بهمن؛ حضور نیروهای سرکوب در نقاط مختلف تهران

گزارش ساعت 13.30 دقیقه به وقت تهران

خبرنگار ما از تهران: امروز سه شنبه 25 بهمن ماه با نزدیک شدن به ظهر و زمان برگزاری تظاهرات، نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها به تدریج در میادین و تقاطع های های اصلی شهر تهران در حال استقرار هستند. از ساعت 12 یکی از این یگان های پلیس ضد شورش و تعداد زیادی از خودروهای نیمه زرهی و بین 50 تا 60 دستگاه موتور سیکلت در پادگان عشرت آباد (حوزه نظام وظیفه) استقرار یافتند. در همین حال از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تقاطع های اصلی و میادین فردوسی و انقلاب خودروهای نیروی انتظامی رفت وآمد شهروندان را زیر نظر گرفته که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.

طبق معمول این روزها پایگاه بسیج مقداد به عنوان مرکز اصلی استقرار یگان های بسیج و لباس شخصی هاست و از صبح امروز رفت و آمدهای زیادی در این پایگاه صورت می گیرد. گشت های لباس شخصی ها با موتورهای سنگین و پوشش های مشخص در مسیر خیابان انقلاب به چشم می خورد و به کلیه کتاب فروشی ها و مغازه های خیابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده است که در صورت شلوغ شدن خیابان بلافاصله پس از اخطار نیروی انتظامی باید مغازه های خود را تعطیل کنند.

از دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر نیز خبر می رسد که دانشجویان تصمیم گرفته اند کلاس های نوبت بعداز ظهر را تعطیل کنند اما معاونت دانشجویی نسبت به این تصمیم اخطار داده است! موتورهای حامل لباس شخصی ها اطراف دانشگاه تهران ویراژ می دهند و سعی دارند با ایجاد رعب و وحشت فضا را کاملا کنترل شده نشان دهند.

اما در مسیر خیابان ولیعصر به ویژه تقاطع تخت طاووس و میدان ولیعصر حضور نیروهای امنیتی محسوس است. ضلع شرقی میدان هفت تیر روبروی مسجد الجواد محل استقرار نیروهای بسیج است و بلوار کشاورز هم چنین وضعیتی دارد. سرعت اینترنت به شدت پایین است و ارسال ایمیل به سختی میسر می شود.

تظاهرات 25 بهمن، رژیم وحشت زده فقیه مغازه داران را وادار به تعطیلی زودهنگام کرد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، میادین اصلی شهر تهران از جمله میدان آزادی، میدان انقلاب، میدان فردوسی، میدان امام حسین، چهار راه ولیعصر، خیابان کارگرشمالی، خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، شاهد حضور چشم گیر موتور سواران و نیروهای انتظامی و امنیتی بوده است.

نیروهای لباس شخصی نیز با مراجعه به پاساژ ها و مغازه داران تعطیلی زودهنگام برخی از مراکز خرید را در ساعت آتی به ایشان اعلام کرده اند.

بر اساس گزارشات رسیده عبور و مرور شهروندان در مقابل درب اصلی دانشگاه تهران نیز به شدت کنترل می شود و ایستادن در پیاده رو ها نیز با تذکر ماموران مواجه می شود.

ماموران انتظامی و امنیتی با این نوع تدابیر امنیتی و ایجاد فضای رعب و وحشت سعی در مقابله با شکلگیری اعتراضات مردمی دارند و تا لحظه تنظیم گزارش، هیچ نوع تجمع و یا درگیری در این مناطق به هرانا گزارش نشده است.

ایمیل شرکت کنندگان در تظاهرات امروز تهران

جمعیت مردم باور کردنی نبود اونم تو این شرایط تهران واقعا پادگان بود و این ها مثل گرگ پاره پاره می کردند هرکسی رو به هر دلیل باداشت می کردند اصلا براشون مهم نبود همین که از قیافه طرف خوششون نمیومد دستگیر می شد و خیلی سریع جلو دهنشون رو می گرفتند عجیب بود برام.سرعت اینترنت عصبیم کرده ولی باز خوبه همین هست که بشه خبر داد به دنیا

با سپاس فراوان از وبسایت های " پارس دیلی نیوز و ایران پرس نیوز و بالاترین"


هیچ نظری موجود نیست: