۱۳۹۰ بهمن ۱۴, جمعه

صادق صبا: هر اعترافی پخش بشود شدیدا بی اساس است و ما محکومش می کنیم


پارس دیلی نیوز:کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطلع شد که درجریان دستگیری های ماه گذشته برخی از بازداشت شدگان تحت فشار قرار گرفته اند تا به همکاری با شبکه بی بی سی فارسی اعتراف کنند. صادق صبا رییس بخش فارسی بی بی سی با تایید اینکه یکی از اعضای خانواده یکی از کارکنان این شبکه چندی پیش بازداشت شده و این روند طی ماه های گذشته همچنان ادامه داشته است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ما تایید می کنیم که یکی از اعضای خانواده بخش فارسی بی بی سی را بازداشت کردند و از طریق آن کسی که در ایران بازداشت بود او را تحت فشارقرار دادند که با عضو خانواده اش که در لندن کار می کند تماس بگیرد و از این طریق سعی کردند او را از راه دور و از طریق اینترنت بازجویی کنند و از او اطلاعات بگیرند.» وی گفت یک بار تماس بازجویان با این کارمند بی بی سی را می تواند تایید کند.


کمپین امروز با انتشار بیانیه ای به فشار بر اعضای خانواده و همچنین دستگیری های اخیر روزنامه نگاران اعتراض کرد و نیز شهادت برخی از اعضای خانواده ها ازجمله یکی از نزدیکان بازداشت شدگان پرونده مستندسازان را که از وی خواسته شده بود علیه بی بی سی صحبت و بگوید با این شبکه همکاری می کرده منتشر کرد. کمپین از قوه قضاییه ایران خواست به این اقدامات پایان دهد. (لینک به بیانیه)


آقای صبا به کمپین همچنین در خصوص این اقدام توسط مسوولین امنیتی ایران گفت: «‌ این یک اقدام غیرانسانی وشنیع از طرف حکومت جمهوری اسلامی است و این اقدام را شدیدا محکوم می کنیم. خانواده های این افراد، افراد بی پناه و بی گناهی هستند که در دست مقامات جمهوری اسلامی هستند و آنها هیچ گناهی ندارند اگر بچه هایشان برای بی بی سی کار می کنند. آنها هیچ کنترلی هم بر فرزندانشان (که درخارج از کشورهستند) ندارند. آنها افراد عاقل و بالغی هستند و حکومت ایران با این کارش تنها یک سری افراد بی گناه را تحت فشارقرار می دهد.»


با توجه به اینکه برخی منابع نزدیک به بازداشت شدگان اخیر به کمپین گفتند که برخی از بازداشت شدگان ماه گذشته نیز تحت شرایط مشابهی با سوالاتی در مورد همکاری با بی بی سی مواجه بوده اند آقای صبا گفت:‌«‌ما هم اطلاعاتی داریم که یک عده ای را در ایران در هفته های اخیر یک عده ای را (نه اعضای خانواده) بازداشت کرده اند و آنها را تحت فشارقرار داده اند که اعترافات تلویزیونی بکنند. ما صریحا اعلام می کنیم که در ایران هیچ گونه همکاری تحت هیچ شرایط و عنوانی نداریم- نه خبرنگار نه خبرنگار آزاد- و هر نوع اعترافاتی اگر پخش شود شدیدا بی اساس است و ما محکومش می کنیم و این بی اساس است و فقط تحت فشار از آن افراد اخذ شده است.»


صادق صبا به کمپین گفت: «اینها یک برنامه ای دارند که یک عده ای را مجبور کنند که اعتراف کنندکه کارمند بی بی سی هستند یا با بی بی سی همکاری می کنند. ما می گوییم این بی اساس است و محکومش می کنیم و ما کسی را در ایران نداریم.»

هیچ نظری موجود نیست: