۱۳۹۰ بهمن ۱۹, چهارشنبه

گزارش نیویورک تایمز از نگرانی های مردم در ایران


پارس دیلی نیوز:نشریۀ نیویورک تایمز در گزارشی مفصل از تهران از آثار سنگین تحریم ها و نگرانی عمومی از آیندۀ اقتصادی کشور در نزد مردم کوچه و خیابان و به ویژۀ طبقۀ متوسط ایران نوشته که با افزایش پیوستۀ قیمت ها و فقر فزاینده روبروست.


افزایش قیمت ها به حوزۀ بهداشت و درمان نیز سرایت کرده و تقریباً هیچ حوزه ای نیست که از آثار منفی تحریم های مصون مانده باشد. در این گزارش می خوانیم که سقوط ارزش ریال برگشت ناپذیر به نظر می رسد و آنان که هنوز پس انداز اندکی در ایران دارند می کوشند آن را به دلار و دیگر ارزهای معتبر تبدیل کنند.


آنچه در این بین بیش از همه مردم را نگران می کند خطر وقوع جنگ در پی تحریم های فلج کننده است که علاوه بر بانک مرکزی بخش خصوصی ایران را نیز در تنگنایی بی سابقه قرار داده است.


یک کارمند بانک در تهران به گزارشگر نیویورک تایمز گفته است که در ماههای گذشته به دلیل تنگناهای مالی غالب شرکت ها از اجرای طرح های خود خودداری کرده اند. به نوشتۀ نیویورک تایمز اضطراب و نگرانی ناشی از فشارهای اقتصادی اکنون تا فرماندهان و اعضای ارشد سپاه پاسداران گسترش یافته که در هفته های گذشته صریحاً آیت الله خامنه ای را هدف انتقاد قرار داده اند.


نیویورک تایمز به نقل از ناظران در ایران می نویسد که انتقاد آشکار از آیت الله خامنه ای در درون قدرت امری است بی سابقه. نشریۀ آمریکایی می افزاید : تاجران و اصناف بعید نمی دانند که در ماههای آینده کشور با کمبود و حتا قحطی در زمینۀ مواد غذایی و مایحتاج عمومی روبرو شود و تلاش های تهران برای تجارت هر چه بیشتر با کشورهای آسیایی نیز نه فقط چارۀ این نگرانی نخواهد بود، بلکه در نهایت فشارهای مالی بیشتری را به کشور تحمیل خواهد کرد.


به گزارش منوتو ، نیویورک تایمز در ادامۀ گزارش خود می افزاید که از نظر مردم عادی تحریم های جدید غرب بیش از همه به جامعۀ مدنی ایران آسیب خواهند رساند و حتا موجب ثروتمندتر شدن صاحبان قدرت در این کشور خواهند شد که به دلیل دسترسی به ارزها و منابع مالی ارزان قیمت قادرند در مدتی کوتاه به ثروت های افسانه ای در بازار پول و ارز دست یابند. نیویورک تایمز به نقل از ناظران در ایران می افزاید که نزدیکان رییس جمهوری ایران در هفته های اخیر توانستند با بهره برداری از التهاب و نوسانات بازار ارز سود های بزرگی به چنگ آورند.

هیچ نظری موجود نیست: