۱۳۹۰ اسفند ۹, سه‌شنبه

فیلم «جدایی نادر از سیمین» اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد


پارس دیلی نیوز:«من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى‌کنم. مردمى که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى و کینه بیزارند.»


«ایرانی های زیادی در سراسر جهان در حال تماشاى این لحظه‌اند و تصور می کنم که خوشحالند. نه فقط به خاطر یک جایزه مهم، یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که میان سیاستمداران حرف از جنگ، تهدید، و خشونت تبادل می شود، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیر غبار سیاست پنهان مانده است.»


****


نخستین اسکار سینمای ایران؛ جایزه بهترین فیلم خارجی در دستان فرهادی


رادیو فردا : فیلم بسیار تحسین شده «جدایی نادر از سیمین» با دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی، نخستین اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. آرتیست با دریافت پنج جایزه اصلی سرآمد اسکار هشتاد و چهارم بود و هوگو نیز با دریافت پنج جایزه دیگر خوش درخشید.


اصغر فرهادی که فیلم او به عنوان نخستین فیلم ایرانی در دو رشته در اسکار امسال نامزد دریافت جایزه بود، جایزه بهترین فیلم خارجی را از دستان سندرا بولاک دریافت کرد.


پیمان معادی، محمود کلاری، لیلا حاتمی و سارینا فرهادی اصغر فرهادی را در مراسم هشتاد و چهارمین دوره اسکار همراهی کردند.


آقای فرهادی به هنگام دریافت این جایزه، سخنانش را با سلام به «مردم خوب» سرزمینش آغاز کرد و گفت که «ایرانی های زیادی در سراسر جهان در حال تماشاى این لحظه‌اند و تصور می کنم که خوشحالند. نه فقط به خاطر یک جایزه مهم، یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که میان سیاستمداران حرف از جنگ، تهدید، و خشونت تبادل می شود، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیر غبار سیاست پنهان مانده است.»


آقای فرهادی افزود که «من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى‌کنم. مردمى که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى و کینه بیزارند.»


فیلم جدایی نادر از سیمین امسال بخت آن را داشت که اسکار دیگری را هم در رشته بهترین فیلنامه غیراقتباسی برای سینمای ایران به ارمغان آورد.


با این حال در میان رقیبان قدرتمندی که برای کسب این جایزه صف کشیده بودند، وودی آلن برای فیلم نیمه شب در پاریس جایزه خود را از دستان آنجلینا جولی دریافت کرد.


آنجلینا جولی همچنین اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را به فیلمنامه نویسان فیلم اولاد اهدا کرد.


آرتیست؛ سرآمد اسکار هشتاد و چهارم


در اسکار هشتاد و چهارم، فیلم هوگو و آرتیست با دریافت پنج جایزه پیشتاز برندگان اسکار شدند، گرچه اصلی ترین جوایز امسال را فیلم آرتیست شکار کرد.


در هشتاد و چهارمین دوره اسکار رابرت ریچاردسون اسکار بهترین فیلمبرداری را برای فیلم هوگو به خانه برد. اسکار بهترین طراحی نیز صحنه به فیلم هوگو رسید. جوایز این بخش را تام هنکس بازیگر سرشناس آمریکایی اعلام کرد.


هوگو همچنین جوایز بهترین تدوین صدا و ترکیب صدا را از آن خود کرد و نیز جایزه بهترین جلوه های ویژه را به خود اختصاص داد.


گرچه این فیلم در در رشته بهترین کارگردانی نیز نامزد بود، این جایزه را از آن خود نکرد و به این ترتیب اسکار بهترین کارگردانی در دستان میشل هازاناویسیوس برای آرتیست تعلق گرفت.


کامرون دیاز و جنیفر لوپز برای اعلام جایزه بهترین طراحی لباس به روی صحنه رفتند و اسکار این رشته به مارک بریتس برای فیلم آرتیست (هنرمند) رسید.


همچنین فیلم بانوی آهنین نیز اسکار بهترین طراحی چهره را از آن خود کرد.


اسکار بهترین تدوین به فیلم دختری با خالکوبی اژدها رسید و گوئینت پالترو و رابرت دوانی جونیور اسکار بهترین فیلم مستند بلند را به سازندگان مستند «شکست نخورده» دادند.


جایزه بهترین انیمیشن نیز در این دوره از اسکار به فیلم رنگو رسید و اسکار بهترین انیمیشن کوتاه به انیمیشن کتاب های عالی پرواز آقای موریس لس مور تعلق گرفت.


اسکار بهترین فیلم مستند کوتاه به فیلم «آبروداری» تعلق گرفت و فیلم «کنار دریا» نیز اسکار بهترین فیلم کوتاه را به خود اختصاص داد.


جوایز بازیگری


در شب مراسم اسکار هشتاد و چهارم، مریل استریپ افتخاری دیگر را به گنجینه افتخاراتش اضافه کرد و این بار برای حضور در بانوی آهنین، اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را ربود.


در میان جوایز بازیگری این دوره اسکار، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به ژان دوژاردن برای فیلم آرتیست رسید.


جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را هم کریستوفر پلامر برای فیلم مبتدی ها دریافت کرد و اسکار نقش دوم زن نیز به اکتاویا اسپنسر برای فیلم خدمتکار رسید.


موسیقی متن


در اسکار هشتاد و چهارم، فیلم آرتیست جایزه دیگری را در رشته بهترین موسیقی غیراقتباسی از آن خود کرد و جایزه بهترین آواز غیر اقتباسی نیز به برد مک کنزی برای انیمیشن جیکو و ریتا تعلق گرفت.


.....


جدایی نادر از سیمین در اسکار تاریخ ساز شد


بی بی سی: فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را از آن خود کرد. اصغر فرهادی کارگردان و نویسنده این فیلم جایزه خود را از ساندرا بولاک دریافت کرد.


این نخستین بار است که فیلمی ایرانی در مراسم اسکار به جایزه ای دست می یابد.


این فیلم به کارگردانی اصغر فرهادی در دو رشته بهترین فیلم زبان خارجی و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار نامزد دریافت این جایزه شده بود.


آقای فرهادی در هنگام دریافت جایزه اش گفت: "سرزمین من فرهنگ کهن و غنی دارد که زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است. جایزه ام را به مردمم تقدیم می کنم. مردمی که مخالف خشونت هستند و با تمدن ها و فرهنگ های دیگر سر سازگاری دارند."


پیش از این هم فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی از ایران نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود اما موفق نشده بود این جایزه را از آن خود کند.


در مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ که یکشنبه ۲۶ فوریه در سالن کداک تیاتر در هالیوود آغاز شد و تا حدود پنج ساعت بعد ادامه داشت، فیلم هیوگو به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و آرتیست به کارگردانی میشل آزاناویسیوس هر کدام با بردن پنج جایزه بیشترین تعداد جایزه های اسکار امسال را به خود اختصاص دادند.


فیلم هیوگو پنج جایزه فیلمبرداری، کارگردانی هنری، صدابرداری، تدوین صدا و جلوه های ویژه را از آن خود کرد.


آرتیست به کارگردانی میشل آزاناویسیوس نیز جایزه بهترین فیلم، بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد و بهترین کارگردانی را برد.


مریل استریپ براب بار سوم جایزه اسکار را به دست آورد. او آخرین بار سی سال پیش این جایزه را برده بود. مریل استریپ این جایزه را برای بازی در نقش مارگرت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در فیلم بانوی آهنین گرفت.


در مراسم اهدای هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به اکتاویا اسپنسر برای فیلم خدمتکاران رسید. کریستوفر پلامر هم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم تازه واردها از آن خود کرد. جایزه اسکار بهترین کارگردانی به میشل آزاناویسیوس برای کارگردانی فیلم آرتیست اهدا شد.


....


"جدایی نادر از سیمین" اسکار گرفت


فیلم "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد. آقای فرهادی سخنان خود را با "سلام به مردم خوب سرزمینم" آغاز کرد و با استقبال گرم حاضران روبرو شد.


دویچه وله :در هشتاد و چهارمین مراسم اسکار که روز یکشنبه (۲۶ فوریه/ ۷ اسفند− به وقت محلی) برگزار شد، اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" دریافت کرد. این جایزه از سوی ساندرا بولاک به اصغر فرهادی اهدا شد.


این برای نخستین بار است که فیلمی از ایران برنده جایزه اسکار می‌شود. سارینا فرهادی، پیمان معادی و لیلا حاتمی، بازیگران این فیلم در این مراسم حضور دارند.


اصغر فرهادی در پیام تشکر خود این جایزه را به مردم ایران تقدیم کرد و گفت: «هم‌اینک بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان ما را تماشا می‌کنند و می‌توانم تصور می‌کنم که بسیار شاد هستند. در زمانی که جنگ، ارعاب و تهدید میان سیاستمداران رد و بدل می‌شود، نام کشورشان، ایران، اینجا به واسطه فرهنگ غنی، پرشکوه و کهنی به میان می‌آید که در زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است.»


آقای فرهادی همچنین افزود: «من با غرور این جایزه را به مردم کشورم اهدا می‌کنم؛ مردمی که به تمامی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند و با دشمنی و خشونت مخالف هستند.»


آقای فرهادی همچنین در شاخه بهترین فیلم‌نامه تألیفی نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. در این بخش جایزه اسکار به وودی آلن برای فیلم "نیمه شب در پاریس" تعلق گرفت.


گزارش مراسم اسکار به همراه اسامی دیگر برندگان به مرور تکمیل می‌شود.


نخستین اسکار سینمای ایران برای "یک جدایی"


"جدایی نادر از سیمین" از افتخارآورترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران در عرصه بین‌المللی بوده است. جایزه خرس طلایی جشنواره سینمایی برلیناله در سال ۲۰۱۱ آغازگر موج موفقیت این فیلم در خارج از کشور بود و پس از آن داستان این جدایی در بیشتر جشنواره‌های خارجی نگاه‌های تحسین‌گر منتقدان را نصیب خود ساخت.


فیلم اصغر فرهادی در حالی برای دریافت جایزه اسکار در شاخه "بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان" نامزد شده بود که پیش‌ از آن توانسته بود جایزه معتبر گلدن گلوب را در همین شاخه برای کارگردانش به ارمغان آورد و به این ترتیب به عنوان نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران که موفق به دریافت این گوی طلایی شده، لقب بگیرد.


در حالی که بیش‌تر منتقدان سینمایی نامزد شدن این فیلم را برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان از پیش محتمل می‌دانستند، آکادمی اسکار در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی نام اصغر فرهادی را همچنین در بخش "بهترین فیلم‌نامه تألیفی" در کنار نام‌های پرآوازه‌ی دیگری همچون وودی آلن و میشل هازاناویسیوس قرار داد.


ستاره اقبال این جدایی تا چند روز مانده به برگزاری اسکار همچنان پرفروغ بود. جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلم‌های مستقل آمریکا و همچنین جشنواره سینمایی "سزار" در فرانسه آخرین جوایزی بودند که اصغر فرهادی را پیش از مراسم اسکار به روی صحنه فرا خواندند.


راه پر مشقت یک جدایی در آغاز


هر چند پس از دریافت جایزه گلدن گلوب شماری از چهره‌های مسئول از جمله جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد، با فرستادن پیام این موفقیت را به اصغر فرهادی تبریک گفتند، اما "جدایی نادر از سیمین" برای رسیدن به سرانجامی "خوش" و ایستادن در جایگاهی که در شب اسکار چشم‌های مشتاق بسیاری از ایرانیان به آن خیره بود، راه پرمشقتی را در مرزهای جمهوری اسلامی پشت سر گذاشت.


مجوز ساخت این فیلم در سال ۱۳۸۹ از سوی وزارت ارشاد در میانه‌ی فیلمبرداری لغو شد. در آن زمان آقای شمقدری با انتشار این خبر دلیل این اقدام را سخنان اصغر فرهادی در مراسم جشن خانه سینما معرفی کرده بود.


آقای فرهادی در سخنان خود در این مراسم به هنگام دریافت تندیس بهترین کارگردانی آرزو کرده بود که شرایطی پیش آید تا گلشیفته فراهانی به ایران بازگردد و بهرام بیضایی، محسن مخلباف، جعفر پناهی و امیر نادری بتوانند دوباره در ایران فیلم بسازند.


روزنامه‌های محافظه‌کار در واکنش به این امر، سخنان اصغر فرهادی به ویژه در مورد جعفر پناهی را به "سیاه‌نمایی" تعبیر کرده و به ویژه روزنامه "کیهان" از وی به عنوان "کارگردانی هتاک" نام برد.


پس از لغو پروانه ساخت "جدایی نادر از سیمین" آقای فرهادی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا با عنوان اینکه "تنها قصد نجات این فیلم" را دارد، اظهار داشت که سخنانش در این مراسم "هم بد نقل قول و هم بد تعبیر شده" است. پس از ادای این توضیحات، مسئولان وزارت ارشاد اعلام کردند که مانعی برای ادامه ساخت این فیلم وجود ندارد.


یکشنبه شب به وقت محلی در حالی نام ایران در سالن اجرای مراسم اسکار به صدا درآمد که سینمای این کشور به دلیل سوء مدیریت، بی‌مهری و نگاه قهرآلود مسئولان جمهوری اسلامی در حال سپری کردن دوران سختی است و با شرایط فعلی چشم‌انداز آینده آن نیز نویدبخش روزهای خوشی را نمی‌دهد.


حال باید دید که آیا این جدایی پر افتخار می‌تواند کمی باعث تغییر نگاه و رویکرد مسئولان دولتی به سینما و دست‌اندرکاران آن شود و کام تلخ سینمای ایران را پس از مدت‌ها دست‌کم اندکی شیرین کند؟

هیچ نظری موجود نیست: