۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

چند خبر

ایران پرس نیوز:وضعیت فلاکت بار مردم در حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی


سایت فرارو: مسؤولان محترم فردا خیلی دیر است! بارانی که سه روز پیش بارید، اگرچه پاک بود و رحمت خدا بود ولی به دلیل شرایط خاص مشکلاتی را دامن‌گیر برخی از هم‌وطنان ساخت. یکی از این برخی‌ها پسربچه‌ای ساکن کرج است که همان روز در پل سقوط کرد. آرش 12 ساله امروز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و مادرش از شکم پاره و دست و ستون فقرات شکسته‌ فرزندش سخن می‌گوید. اما بیمارستان او را به دلیل فقر مالی، مرخص کرده است تا داروهای خودسرانه مادرش را بخورد و رفته رفته مرگ تدریجی را تجربه کند.


خبرهایی مشابه آنچه برای آرش رخ داده است، پیش از این نیز از گوشه و کنار به گوش می‌رسیدند. به تازگی نیز خبر پدیده‌ای جنجالی به نام «زیرمیزی» در بیمارستان‌ها رسیده است که دلیل آن ناهماهنگی و نبود ساماندهی مناسب در نظام سلامت است.


نايب رييس انجمن پزشكان عمومی در این باره گفته است: «بيمه‌ها، دولت و ... خود را كنار كشيده‌اند و پزشكان را در مقابل مردم قرار داده‌اند. ارتباط مالی كه در تمام دنيا بين پزشک و بيمار قطع شده در مملكت ما به صورت مخفيانه و در سايه انجام می‌شود.»


دكتر مسعود مسلمی‌فرد بر این باور است که بيمه‌های كشور ضعيف هستند و به جای تعیین تعرفه‌های مشخص، بيماری‌ها را به صورت انتخابی و با تعرفه‌هايی كه خودشان تعريف می‌كنند، پوشش می‌دهند. دليل اين موضوع نيز پایین بودن سرانه نظام سلامت در کشور است.


فاز دوم هدفمندی و اثرات نامطلوب بیشتر
از سوی دیگر این روزها اضطراب اجرایی شدن یا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سراغ حوزه بهداشت و سلامت نیز رفته است. وزیر بهداشت هم از هم‌اکنون تأثیرات نامطلوب این اتفاق را برای حوزه خود گوشزد کرده است.


به عقیده مرضیه وحید دستجردی تنها در شرایطی فاز دوم هدفمندی اثرات منفی خود را بر سلامت و بهداشت مردم پهن نخواهد کرد که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بخشی به حوزه بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی اختصاص پیدا کند.


سال 1388 و پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، وزیر بهداشت به مردم اطمینان خاطر داد که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه دارویی هیچ تأثیری ندارد و وضعیت آینده نظام سلامت مانند روال گذشته خواهد بود. با این حال پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرایی شدن این طرح، وزیر شاهد بروز مشکلاتی عدیده بود که توان انکار آن‌ها را نداشت. به طوری که خود بارها درباره وضعیت نامطلوب بهداشت و فشار هزینه‌ها بر مردم، زبان به انتقاد گشود.


با این شرایط پیش‌بینی دستجردی از اثرات نامطلوب بیشتر، به نگرانی‌های مردم دامن زده است.


هفته گذشته نیز معاون درمان وزیر بهداشت از گرانتر شدن هزینه‌های درمان در سال 91 خبر داد.


به گفته حسن امامی رضوی برای نظم بهتر خدمات درمانی، باید سازمان‌های بیمه‌گر توان پرداخت به موقع را داشته باشند؛ یعنی اگر تعرفه افزایش یابد و اعتبارات بخش دولتی قطع شود، اما سازمان‌های بیمه‌گر قدرت پرداخت نداشته باشند، باز فشار هزینه‌ها به مردم وارد می‌شود.


تأمین اجتماعی همچنان در محاق
در حالی که سازمان‌های بیمه‌گر در شرایط کنونی وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند و انتظار زیادی از آن‌ها می‌رود، هفته گذشته خبر رسید که داروخانه‌ها گرفتار بحران شده‌اند و از این پس قرار است نسخه‌های تأمین اجتماعی به صورت نقدی محاسبه شوند.


علت این امر نیز تاخیر سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها عنوان شد که باعث شده نسخه‌های تأمین اجتماعی به صورت نقدی محاسبه شود.


هرچند سعید مرتضوی، مدیر جنجالی تأمین اجتماعی وعده داد که با تدارک 11هزار میلیارد ریال، بدهی‌های تأمین اجتماعی را ظرف 15 روز پرداخت کند ولی در چند روز گذشته مسائل حاشیه‌ای دیگر و حرف و حدیث‌ها بر سر رفتن یا ماندن وی، چنان قوت گرفته است که به نظر می‌رسد تنها مسئله‌ بی‌اهمیت همان پرداخت بدهی‌ها و برداشتن فشار هزینه‌ها از دوش مردم باشد.


ممکن است رئیس تأمین اجتماعی ماندگار باشد یا نباشد، مشخص نیست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا بشود یا نشود و یا تعرفه‌های درمانی افزایش بیابند یا نیابند، اما مسلم این است که فردا برای آرش و آرش‌هایی که فقر مالی دست‌هایشان را بسته و توان پرداخت هزینه‌های درمان و بیمارستان را از آن‌ها گرفته، خیلی دیر خواهد بود.




ایران پرس نیوز:التماس‌های پسر نوجوان برای رهايی از چوبه دار


روزنامه شرق: پسر نوجوان كه در يك دعواي كودكانه نوجوان ديگري را به قتل رسانده در جلسه محاكمه‌اش درحالي‌كه اشك مي‌ريخت با التماس از اولياي‌دم خواست او را ببخشند.. به گزارش خبرنگار ما، اين نوجوان كه مرتضي نام دارد يك سال قبل در يك درگيري جواني به نام اميرحسين را به قتل رسانده ‌است. او كه در تمام مدت دادگاه گريه مي‌كرد، گفت هنگام درگيري از هيكل درشت مقتول ترسيد و او را با چاقو زد.
در ابتداي جلسه محاكمه كه صبح ديروز برگزار شد شفيعي نماينده دادستان پشت تريبون شعبه 74 دادگاه كيفري‌استان تهران ايستاد و گفت: ماموران پليس
16 خرداد سال گذشته باخبر شدند جواني به نام اميرحسين با ضربه چاقو به قتل رسيده ‌است. كساني كه اميرحسين را به بيمارستان رسانده بودند به پليس گفتند ضارب جواني به نام مرتضي است. نماينده دادستان تهران ادامه‌ داد: پليس مرتضي را شناسايي و بازداشت و اين جوان به قتل اعتراف كرد. بنابراين با توجه به مدارك موجود در پرونده و درخواست اولياي‌دم خواستار صدور حكم قانوني هستم. در ادامه اولياي دم مقتول در جايگاه حاضر شدند و براي متهم درخواست قصاص كردند.
سپس مرتضي- متهم 17ساله- به دفاع از خودش پرداخت. او كه با شنيدن درخواست اولياي‌دم به شدت به گريه افتاده بود، گفت: اتهام قتل را قبول دارم و از كرده‌ام پشيمانم. مرتضي در توضيح آنچه اتفاق افتاده ‌بود، گفت: روز حادثه طبق معمول هر روز با دوستم حسن از خانه خارج شديم تا با هم گشتي بزنيم. ساعت حدود 9 بود كه با دوستم به سمت هيات عزاداري راه افتاديم. حسن مي‌خواست در راه از يك مغازه الكتريكي چيزي بخرد. او وارد مغازه شد و من بيرون ايستادم. چند جوان داشتند به سمت من مي‌آمدند. يكي از آنها را با دوستي اشتباه گرفتم و داشتم نگاهش مي‌كردم. همين كه نزديك شدند، فهميدم اشتباه گرفته‌ام و نگاهم را برگرداندم اما آنها اعتراض كردند. من به فردي كه نگاه كرده بودم گفتم تو را اشتباه گرفته‌ام و از آنها عذرخواهي هم كردم اما اميرحسين فحاشي مي‌كرد و داد مي‌زد. باهم درگير شديم. دوستم حسن از مغازه بيرون آمد تا به من كمك كند و دعوا بالا گرفت. دوستان اميرحسين يكدفعه رفتند. اصلا نفهميدم كجا رفتند. حسن و اميرحسين درگير بودند. حسن او را زده ‌بود.
متهم ادامه‌ داد: اميرحسين در يك لحظه حسن را رها كرد و به سمت من آمد. صورتش خوني بود. وقتي به سمتم آمد، ترسيدم. هيكلش بزرگ بود براي همين چاقو درآوردم تا بترسانمش. مي‌خواستم با اين كارم وادارش كنم عقب بكشد اما نترسيد. اصلا قصد زدن نداشتم. يكدفعه به سمتم آمد. چاقو به پهلويش برخورد. ترسيدم و دويدم. چند نفر از بچه‌ها كه من را مي‌شناختند، پرسيدند چه شده است. گفتم دعوا كرده‌ام. آنها من را به خانه بردند تا دست و رويم را بشويم بعد با برادرم تماس گرفتم و ماجرا را توضيح دادم و سراغ او رفتم. در راه چاقو را هم دور انداختم.
مرتضي در مورد اينكه چاقو را چه زماني خريده بود، گفت: دوهفته‌اي مي‌شد كه چاقو را خريده بودم نه براي اينكه كسي را بزنم همين‌طوري خوشم آمد و خريدم.
سپس يكي از شاهدان در جايگاه ايستاد. او گفت: من درگيري را نديدم. در مغازه بودم كه متهم و دوستش آمدند و بعد هم زود بيرون رفتند. البته صدا شنيدم اما نفهميدم چه اتفاقي افتاده است. يكدفعه چند نفر كه دوستان مقتول بودند به مغازه من حمله كردند و همه شيشه‌ها را شكستند. خسارت سنگيني به من زدند. با اينكه اصلا اين موضوع به من ربطي نداشت اما چون آنها از مغازه من بيرون آمدند دوستان مقتول فكر كردند من هم طرف مرتضي و دوستش هستم. بعد از اينكه شاهدان شهادت دادند و وكيل متهم دفاعيات خود را مطرح كرد، مرتضي دوباره در جايگاه حاضر شد و يك‌بار ديگر اتهامش را پذيرفت. او گفت: من دانش‌آموز سال دوم دبيرستان و زمان قتل مشغول تحصيل بودم، قسم مي‌خورم نمي‌خواستم كسي را بكشم و زمان حادثه اصلا متوجه هم نشدم چه اتفاقي افتاد فقط ترسيده بودم چون مقتول هيكل درشتي داشت. از كارم خيلي پشيمانم و از اولياي‌دم درخواست دارم من را ببخشند.
بنا بر اين گزارش بعد از پايان جلسه محاكمه هيات قضات (اصغر عبداللهي، اروين، قاسمي، رسولي و رستمي) براي صدور راي دادگاه وارد شور شدند.


العربیه:صدای گریه مرتضوی نیز ضبط شده موجود است


العربیه: عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت صدای گریه سعید مرتضوی و قول صرف او برای استعفا ضبط شده و موجود است.


به گزارش خبرگزاری "ایلنا"، دهقانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: "دو بار در مجلس هشتم استیضاح از دستور خارج شد. یکی در جریان استیضاح وزیر خارجه که با عزل آقای ملک‌زاده رخ داد و دیگری استیضاح وزیر کار که با قول استعفای آقای مرتضوی از دستور خارج شد."


وی افزود: "ایشان در جلسات گفتند که به سر کار بر نمی‌گردند و در دیداری که با آقای حداد عادل صورت گرفت ایشان قول شرف دادند که استعفا می‌دهند و اگر استعفا مورد پذیرش قرار نگرفت خودشان دیگر بر نمی‌گردند."


یکشنبه 16-4-2012 با اعلام قول مرتضوی برای استعفا از سمت خود، شماری از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح عبد الرضا شیخ الاسلام وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی، امضاهای خود را پس گرفتند.


دلیل استیضاح وزیر کار هم منصوب کردن مرتضوی به سمت صندوق تامین اجتماعی بود. مرتضوی از متهمان وقایع بازداشتگاه کهریزک است. این بازداشتگاه محل نگهداری شماری از دستگیر شدگان در جریان اعتراض های ریاست جمهوری سه سال پیش ایران است که در آن شماری از بازداشت شدگان در اثر شکنجه جان خود را از دست دادند.


عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: "مکالمات آقای مرتضوی به صورت ضبط شده موجود است و اگر ایشان بخواهند به قولشان عمل نکنند آن وقت ما هستیم و صدای ضبط شده ایشان در مجلس."


وی اضافه کرد: "صدای گریه‌های ایشان؛ صدای حرفهایی که زدند وجود دارد و قطعا انتظارمان این است که ایشان به قولشان جامه عمل بپوشانند."


پارس دیلی نیوز:فریادهای مرگ بر خامنه ای یک مسئول ارشد سابق وزارت اطلاعات در حین شلاق خوردن


این زندانی سیاسی 75 ساله زیر ضربات شلاق با فریادهای "مرگ بر خامنه ای" به واکنش میپردازد


در پی این فریادها، مسئولان دادسرای امنیتی اوین از آزاد نمودن ملک خودداری نموده و با انتقال او به دادیاری شعبه دوم دادسرای اوین به ریاست آخوندی بنام نوریان و با تفهیم اتهام "اهانت به رهبری"، با تشکیل پرونده جدید او را مجددا به زندان باز میگردانند.


***


بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران " روز گذشته رضا ملک از مسئولین ارشد سابق وزارت اطلاعات که به دلیل افشای برخی از جزئیات قتلهای زنجیره ای از 12 تیر 1380 در زندان به سر میبرد و در حال حاضر در سالن دو بند 7 زندان اوین و خارج از بند 350 نگهداری میشود، تحت عنوان آزادی ناشی از اتمام محکومیت از بند خارج شده و پیش از آزادی برای اجرای حکم شلاق که تحت عنوان "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" از طریق انتشار فیلمی از درون زندان علیه وزارت اطلاعات اخیرا بدان محکوم شده بود، به دادیاری اجرای احکام دادسرای اوین (مقدس) منتقل میگرد.


این زندانی سیاسی سپس در یکی از اتاقهای طبقه زیرزمین دادسرای اوین که پیشتر حکم شلاق پیمان عارف به دلیل آنچه که اهانت به رییس جمهور خوانده شده بود، نیز در آنجا اجرا گردیده بود، منتقل شده و در حضور "خدابخش"


دادیار اجرای احکام دادسرای اوین به زمین خوابانده شده و شلاق تعزیری او در اقدامی تکراری از سوی دادسرای اوین بر تن برهنه و به صورت حدی اجرا میگردد که این زندانی سیاسی 75 ساله زیر ضربات شلاق با فریادهای "مرگ بر خامنه ای" به واکنش میپردازد


در پی این فریادها، مسئولان دادسرای امنیتی اوین از آزاد نمودن ملک خودداری نموده و با انتقال او به دادیاری شعبه دوم دادسرای اوین به ریاست آخوندی بنام نوریان و با تفهیم اتهام "اهانت به رهبری"، با تشکیل پرونده جدید او را مجددا به زندان باز میگردانند.


گزارشهای دریافتی از بند 7 اوین از وخامت شدید شرایط جسمانی این زندانی سیاسی مسن حکایت دارد.


گفتنی است این شلاق اخیرا به عنوان مجازات اتهام نشر اکاذیب از طریق انتشار فیلمی از درون زندان که در سال 88 انتشار یافت، توسط قاضی مقیسه رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران و با شکایت وزارت اطلاعات صادر گردیده بود.

پارس دیلی نیوز:تروریست های بازداشت شده در آذربایجان، در ایران آموزش دیده اند  

آذربایجان: برخی از اعضای بازداشتی گروه تروریستی وابسته به القاعده در ایران آموزش دیده اند.


وزارت امنیت ملی آذربایجان طی اطلاعیه ای اعلام کرد که اعضای بازداشت شده گروه تروریستی که طی عملیات نیروهای امنیتی آذربایجان در شهرهای مختلف این کشور افشا و منهدم شد، وابسته به القاعده هستند و برخی از آنها در ایران آموزش دیده اند.


وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان 19 فروردین اعلام کرد که طی چند عمليات ضد تروريستی در شهرهای مختلف آذربایجان نیروهای امنیتی آذربایجان موفق به از بین بردن یک شبکه تروريستی شده است.


در درگيری نظامی ميان شبکه تروريستی و مامورين امنيتی در شهر گنجه، يک سرهنگ وزارت امنيت ملی آذربايجان کشته و چند مامور امنيتی زخمی شدند.


به گزارش خبرگزاری ترند، بنا بر گزارش وزارت امنیت ملی آذربایجان، وقار پادارف سرکرده این گروه تروریستی از اواسط تابستان سال تلاش برای ایجاد شبکه تروریستی و تجهیز آن با سلاح و تجهیزات جنگی را آغاز کرده است.


بنا بر تحقیقات این وزارتخانه، برخی از اعضای این شبکه با کمک نمایندگیهای مخفی القاعده در دنیا به سوریه منتقل شده و توسط شاخه "جهاد اسلامی" القاعده آموزشهای جنگی-عقیدتی دریافت کرده اند، برخی از آنها از سوریه به پاکستان و افغانستان رفته اند تا با نیروهای ناتو و امریکایی حاضر در افغانستان مبارزه کنند.


دسته دیگری از این گروه به ایران رفته و آموزشهای آمادگی بدنی، دیدبانی، گریز از دید و تعلیمات جنگی تکمیلی دریافت کرده اند.


در این گزارش توضیحات بیشتری درباره مکان آموزش، ارگانی که آنها را آموزش داده و نحوه ارتباط جمهوری اسلامی با القاعده داده نشده است.


این گزارش در ادامه می گوید که هدف از تشکلیل این شبکه، انجام عملیات تروریستی در مناطق مختلف آذربایجان برای ایجاد رعب و وحشت میان مردم، ایجاد ناامنی در کشور و حمله برخی ارگانهای انتظامی و امنیتی آذربایجان بوده است.


در این گزارش نام 18 نفر از افراد بازداشت شده عضو شبکه تروریستی وابسته به القاعده قید شده است که همگی شهروند آذربایجان هستند.


پخش یک «مستند» درباره نحوه آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران


شبکه ده تلويزيون اسرائيل تنها رسانه ای در جهان است که برای نخستين بار امکان يافته است تا از فاصله ای بسيار نزديک در باره آمادگی های نيروی هوايی اسرائيل برای يک حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی فيلم و گزارش تهيه کند، زيرا به گفته اين شبکه «لحظه حقيقت نزديک می شود».


در اين گزارش که شامگاه يکشنبه از اين شبکه پخش شد، خلبانان اسرائيلی که برای رويارويی احتمالی با ايران آماده می شوند، مورد مصاحبه قرار گرفتند و نظرات آنها در باره چنين عملياتی که اگر قطعی شود و مخاطرات عظيمی که خود آنها به جان می خرند، پرسيده شد.


اين گزارش در روزهای پيش از آغاز مذاکرات ايران با کشورهای دائم عضو شورای امنيت و آلمان در استانبول ترکيه بر سر پرونده هسته ای ايران، فيملبرداری و تهيه شده بود اما يک روز پس از ابراز خشنودی طرف های مذاکره کننده در استانبول، از شبکه ده اسرائيل پخش شد.


عصر همان روز نخست وزير اسرائيل در ملاقات با جو لیبرمن، سناتور يهودی مستقل آمريکايی، گفت که مذاکرات استانبول «يک دستخوش پنج هفته ای ديگر به ايران داده است تا در اين مدت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را پيش ببرد»؛ سخنانی که به فاصله يکی دو ساعت پس از آن با واکنش باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روبرو شد که گفت: تنها چيزی که به ايران داده شده است، تحريم های سخت بوده است و اگر ايران در تمکين به خواسته جهانی در برنامه هسته ای خود جديت بيشتر نشان ندهد، تحريم های بيشتری نيز در انتظار ايران خواهد بود.


در گزارش شبکه ده تلويزيون اسرائيل گفته شد که اگر تلاش های سياسی جهانی برای وادار کردن ايران به تغيير مسير برنامه هسته ای اين کشور موفقيت آميز نباشد و نخست وزير اسرائيل سرانجام به سوی گزينه نظامی پيش برود، جنگنده های نيروی هوايی اسرائيل وارد عمل خواهند شد.


در اين گزارش هواپيماهای جنگنده ای که اکثراً ساخت آمريکاست با سيستم های مشترک درونی آنها که اسرائيلی - آمريکايی است، هواپيماهای سوخت رسان در هوا، بالگردهای امدادی، پهپادها و تجهيزات الکترونيک پيشرفته ای نشان داده شد که در برنامه ريزی وسيع برای چنين حمله پرمخاطره ای مورد نياز است؛ در ميان پهپادهای پيشرفته ساخت اسرائيل از جمله به پهپاد «ايتان» که می تواند فاصله هزار و سيصد کيلومتری ميان اسرائيل و ايران را نيز طی کند، اشاره شد.


در اين گزارش گفته شد که با وجود چنين توانايی نيروی هوايی اسرائيل، يک عمليات کاملا حرفه ای و به دقت طراحی و اجراء شده و بسيار موفق نيز هرگز نخواهد توانست که تاسيسات هسته ای ايران را کاملاً منهدم کند – اما زيان وارده به آن سنگين و جدی خواهد بود.


گزارشگر امور نظامی اين شبکه تاکيد کرد تا زمانی که مذاکرات هسته ای جاری با ايران در ميان است، حمله ای در کار نخواهد بود و فرمان حمله تنها در صورت ناکامی اين گفت و گوها صادر خواهد شد؛ جنگی که بر اساس اين گزارش، نخستين کارزار نظامی جدی برای اسرائيل در سی سال اخير محسوب خواهد شد و در مقايسه با آن، حملات اسرائيل به کوره اتمی عصيراک عراق در اوايل دهه هشتاد ميلادی و يا حمله اوايل پاييز سال ۲۰۰۷ به تأسيسات نيمه تمام هسته ای در منطقه «ديرالزور» در سوريه، بدون مخاطره و مثل آب خوردن بوده است.


ورود به اين عرصه، ممکن است که اسرائيل را آماج حملات راکتی گسترده حزب الله لبنان کند؛ سازمانی که اهرمی در دست جمهوری اسلامی ايران است، و در کنار خطر حملات وسيع راکتی از حزب الله، ديگر هيچ جای اسرائيل برای مردم اين کشور امن نخواهد بود.


خلبانان جوانانی که در مستند شبکه تلویزیونی اسرائيل مورد مصاحبه قرار گرفتند، اذعان داشتند که می دانند ممکن است در اين عمليات سهمگين، جان بدر نبرند؛ اسير ايران شده يا کشته شوند؛ آنها می گفتند که در صورت رفتن به سوی مخاطره جنگی و پيش از آغاز نبرد، رهنمود گرفته اند که دستورالعمل هايی را در مورد خانواده خود اجرا کنند و آنها را از پايگاه های نظامی دور نمايند.


دراين مستند دست اندرکاران امور نظامی اسرائيل تأکيد داشتند که نگران توانايی هايی خارق العاده از سوی هواپيماهای جنگی ايران نيستند زيرا نيروی هوايی ايران جنگنده های مدرنی ندارد و اکثر هواپيماهايش فرسوده است اما نگرانی جدی اسرائيل از سيستم های پدافند هوايی موسوم به «اس ۱۷» و «اس ۲۲» است که روسيه در اختيار ايران و سوريه گذاشته است و قدرت بسياری داشته و می تواند اخلال و مانعی جدی بر سر پرواز جنگنده های اسرائيلی باشد؛ اين سيستم ها هر چند شبيه مدل های قديمی تر جنگنده های آمريکايی اف- ۱۵ است اما قدرتی بالاتر از هواپيماهای اسرائيلی ها دارند.


در اسرائيل، ارتش تحت فرمان نخست وزير و کادر سياسی اين کشور است و رييس ستاد کل ارتش مأموريت های محوله از سوی نخست وزير و وزير دفاع را اجراء می کند. اما ارتش خود نحوه اجرای مأموريت را تعيين و برنامه ريزی می کند.


روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» روز يکشنبه نوشته بود که ايران در مذاکرات شنبه در استانبول خواهان گرفتن تضيمن در اين باره بود که تا پای ميز مذاکرات نشسته است، سخن از حمله در ميان نباشد.


شبکه ده تلويزيون اسرائيل، يکی از دو شبکه تجاری از ميان سه شبکه اين کشور است. آلون بن داويد خبرنگار کارکشته امور نظامی اسرائيلی، مجری و گزارشگر اصلی در تهيه اين مستند کم سابقه بود.


هر چند خبرنگاران نظامی متعدد اسرائيل همواره گزارش های بسياری از مسايل نظامی کشور خود تهيه می کنند و يا اينکه رسانه های جهانی هر از گاهی اجازه می يابند که به درون ساختار ارتش اسرائيل وارد شوند، اما نهاد سانسور نظامی اسرائيل اجازه پخش برخی از جزييات را نمی دهد؛ اما در گزارش اين بار، شبکه ده توانسته بود از فاصله ای بسيار نزديک، جزييات بسياری را در باره آمادگی نظامی اين کشور برای ضربه زدن به تأسيسات هسته ای ايران منتشر کند.


برخی از ناظران در اسرائيل می گويند که هدف از انتشار چنين گزارشی، سنگين تر کردن عامدانه اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ايران و نيز نشان دادن جديت اسرائيل در کاربرد گزينه نظامی است تا هم جمهوری اسلامی ايران با احساس خطر از ماهيت نظامی برنامه هسته ای خود کوتاه آيد و هم جامعه جهانی برای بازداشتن اسرائيل از رفتن به مسير نظامی در برابر ايران، جمهوری اسلامی را مورد فشار بيشتری قرار دهد.


سران بسياری در جهان به تازگی آشکارا گفته اند که تحريم های گسترده و خرد کننده عليه ايران بيشتر برای اين است که اسرائيل را از در پيش گرفتن گزينه نظامی در قبال ايران باز دارند.


سياست اسرائيل در يک کلام خطاب به جامعه جهانی در مورد ايران اين است: «من دارم ديوانه می شوم، مرا زنجير کنيد»؛ سياستی که موفقيت آميز نيز بوده است و برنامه هسته ای ايران را به معضلی اصلی در صدر دستور کار جهانی قرار داده است.


مهاجرت سگ‌های ایرانی به آمریکا


برخورد حکومت ایران در سال‌های اخیر با سگ‌ها عمدتا از دو زاویه بوده است، یا سگ‌ها را حیوانات مزاحم و وحشی قلمداد کرده و آنها را توسط "واحد های امحای سگ" از بین برده و یا آنها را نماد تهاجم فرهنگی دانسته و صاحبان‌شان جریمه کرده است.


اما مدافعان حقوق حیوانات در ایران تلاش می کنند تا به وضعیت سگ ها سر و سامان بدهند و تا جایی که می توانند امکاناتی را برای نگهداری از آنها فراهم کنند.


گروهی از این افراد در حومه هشتگرد کرج پناهگاهی را به نام وفا برای نگهداری از سگ های ولگرد و بی سرپناه ایجاد کرده اند. با وجود نبود کمک های دولتی و کمبود امکانات، این پناهگاه همکنون بیش از ۴۰۰ سگ را در خود جای داده است و روز بروز بر تعداد مهمانان آن افزوده می شود.


این وضعیت سبب شده است که گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا به ابتکاری جالب و بی نظیر دست بزنند: مهاجرت دادن سگ های ایرانی به آمریکا.


فرانک که در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می کند، یکی از این افراد است. او هر روز بر روی صفحه فیس بوکش عکس هایی را از سگ های پناهگاه وفا منتشر و تلاش می کند تا خانواده ای را به پذیرش سرپرستی آنان متقاعد کند.


با توجه به اینکه سگ ها برای سفر به کشورهای دیگر نیازی به ویزا ندارند، کار انتقال آنها به آمریکا زیاد دشوار نیست. فرانک می گوید، واکسیناسیون و مدارک پزشکی تنها چیزی است که سگ ها برای مهاجرت به ایالات متحده نیاز دارند. به گفته فرانک، انتقال سگ ها به آمریکا حتی از انتقال به اروپا نیز ساده تر است چون در اروپا سگ ها برای مدتی در قرنطینه نگهداری می شوند ولی در آمریکا مقررات قرنطینه وجود ندارد.


مهاجرت سگ ها به آمریکا، تنها با کمک شبکه ای از افراد داوطلب و خیر میسر است: افرادی که خرج سفر سگ ها را پرداخت می کنند، مسافرانی که می پذیرند تا سگ را همراه خود بیاورند و در نهایت خانواده ای که سرپرستی آن را برعهده می گیرد.


سگ های ایرانی در آمریکا در بدو ورود با یک "شوک فرهنگی" نیز روبرو می شوند. دلیل اصلی این امر آن است که آنها اغلب زندگی در کنار یک خانواده را تجربه نکرده اند.


مریم، از دوستان فرانک، که یک مربی سگ است، مسئولیت برطرف کردن این شوک را برعهده دارد. او می گوید که به سگ ها آموزش می دهد که داخل منزل ادرار و مدفوع نکنند، به حرف صاحب شان گوش بدهند و عادت کنند که با قلاده به این طرف و آن طرف بروند.


به گفته مریم، سگ های ایرانی با وجود آنکه در ایران بسیار مورد بی مهری قرار می گیرند، با کمی توجه، زود با انسان ها دوست می شوند و پس از تنها چند جلسه تمرین برای زندگی در کنار خانواده آماده می شوند.


فرانک و دوستانش تا کنون موفق شده اند بیش از ۴۰ سگ را به آمریکا منتقل کنند و خانه گرمی را برای آنها بیابند. دو سگی که آنها اخیرا به آمریکا آورده اند، دلناز و دلبند نام دارند.


فرانک درباره این دو سگ می گوید: "آنها در خیابان شریعتی و معلم در گوشه ای بدون مادرشان پیدا شدند. سگ ها در آن زمان دو توله دو ماهه بودند که کک و کنه همه بدنشان را گرفته بود."


دلناز و دلبند پس از درمان و تهیه مدارک پزشکی با کمک مالی یک خانم ایرانی به سان فرانسیسکو منتقل شدند. این دو هم اکنون توسط دو خانواده آمریکایی در شمال کالیفرنیا نگهداری می شوند.


یکی دیگر از سگ هایی که توسط این گروه ایرانی هوادار حیوانات به آمریکا منتقل شده است، "لیو" نام دارد که یک سگ زیبای سفید رنگ است.


فرانک می گوید، یک مهندس آلمانی که چند سال پیش در کارخانه ای در شهر بابل در شمال ایران کار می کرده، به هنگام پایان ماموریتش با پناهگاه وفا تماس می گیرد و از مسئولان آنجا می خواهد تا مسئولیت مادر لیو و سه توله تازه متولد شده اش را که بی سرپرست بوده اند، برعهده بگیرند. او خود می پذیرد که رویا و یکی از توله هایش را به آلمان ببرد. فرانک و دوستانش هم دو توله دیگر، یعنی لیو و برادرش برنا، را به آمریکا منتقل می کنند.


صاحب لیو که یک خانم آمریکایی به نام شری است، از پذیرش سرپرستی لیو بسیار خوشحال است. او می گوید: "لیو خیلی پرانرژی و عاشق آدم هاست."


فرانک همیشه پس از به سرانجام رسیدن تلاش های گروهش، تعدادی عکس از سگ خوشبخت در خانه جدیدش می گیرد و عکس ها را به همراه داستان زندگی آن سگ بر روی اینترنت منتشر می کند. او با این کار می کوشد تا دیگران را به حمایت از فعالیت های گروه تشویق کند.

هیچ نظری موجود نیست: