۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

زلزله آذربایجان؛ فاجعه‌ای که هنوز ابعاد آن مشخص نیست

 

خبرنگار ایران پرس نیوز از تهران: هموطنان در آذربایجان شرقی غرق ماتم شده اند و هر لحظه بر تعداد جانباختگان زلزله اضافه می شود. تعداد کشته شدگان حادثه طبق اعلام خبرگزاری حکومتی فارس تا ساعت 23:00 حدود 180 نفر و تعداد مجروحان 1300 نفر بوده است.

بیشترین تعداد حادثه دیدگان از شهرستان‌های «اهر»، «ورزقان» و «هریس» هستند اما کمبود امکانات و نبود مراکز درمانی باعث شده تا بسیاری از حادثه دیدگان به بیمارستان‌های تبریز منتقل شوند که متاسفانه دوری مسافت سبب شده تا بسیاری از آنها جان خود را در بین راه از دست بدهند.

تاریک شدن هوا و کمبود روشنایی نیز کار امدادرسانان را بسیار سخت کرده و کمک به آسیب دیدگلن روند کندی را طی می ‌کند.

عمده نیاز زلزله زدگان به نان و آب آشامیدنی سالم و چادر اسکان است که بخشی از آنها توسط سازمان‌های دولتی تامین شده اما با وجود راه‌های صعب العبور در مناطق کوهستانی کار امداد رسانی بسیار مشکل است.

عباس فلاح نماینده اهر و هریس در مجلس خبر داده که هنوز از تعداد کشته شدگان یا مجروحان احتمالی روستاهای کوچک مناطق کوهستانی خبری نیست.

با وجود پس ‌لرزه‌هایی که از عصر شنبه در شهرستان اهر، ورزقان و هریس رخ داده است ‌تاکنون 60 روستا به طور میانگین 50 تا 80 درصد تخریب شده‌اند و 4 روستا نیز به طور 100 درصد از بین رفته است.

تلفن ثابت و موبایل بسیاری از مردم در این مناطق قطع شده است.

تعداد زلزله‌های ورزقان به 10 مورد رسیده و بالاترین آن 6.2 و کمترین آن 3.2 ریشتر بوده است.

بر اثر این زلزله جاده ارتباطی تبریز ـ ورزقان نیز در برخی نقاط با ریزش کوه و فروکش جاده مواجه شده و موجب ترافیک در این جاده شده است.

گزارش می شود بسیاری از شهروندان در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و حتی زنجان و قزوین از ترس پس لرزه ها شب را در بیرون از منازل سپری می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: