۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

پرسش و پاسخ با شاهزاده رضا پهلوی-ماه دسامبر


پرسش 1) " پرسشی در ماه نوامبر درمورد درخواست از اسرائیل برای کمک بنظر بسیار عالی بود. ما برعلیه تمامی متحدان تاریخی مان هستیم، ولی آنان به ما چه کرده اند؟ ما باید تعصبات و نا آگاهی را رها کنیم و در نتیجه جهان متوجه خواهد شد و به یاری ما خواهد آمد. آیا شما هرگز به این مسئله فکر کرده اید؟" KC


شاهزاده رضا پهلوی: KC عزیز،


فکر می کنم این انتظار بدور از منطقی از سوی ما نیست که از تمامی ملت ها بخواهیم که از جنبش راستین ملت ایران برای آزادی و دموکراسی پشتیبانی نمایند. و وقتی آنان پشتیبانی خود را ارائه دادند، این به دور از منطق نیست که این پشتیبانی و حرکت دوستانه را بپذیریم.




--------------------------------------------------------------------------------



پرسش 2) "پادشاه عزیز ایران، چرا افراد ضد ایرانی از "شیروخورشید" متنفر هستند؟ ارادتمند" ایران خواه


شاهزاده رضا پهلوی: ایران خواه عزیز،



تا آنجایی که به من مربوط می شود شیرو خورشید یکی از سمبل های ملی ما می باشد. بعضی ممکن است مخالف باشند ولی این بستگی به نظرشخصی آنان دارد.



در مورد اینکه چرا، شاید بهتر از آنان پرسش شود.




--------------------------------------------------------------------------------





پرسش 3) اعلیحضرت، پادشاه محبوب ما، اغلب بسیجی ها ضد ملت ایران هستند. آنها با ملت ایران همکاری نخواهند کرد، زیرا جمهوری اسلامی به خوبی آنان را تامین می کند. ما چه باید بکنیم وقتی که زمان آن برسد که با آنان روبرو شویم؟ با سپاس بسیار." آزادپرست





شاهزاده رضا پهلوی: آزادپرست عزیز،



تاریخ نشان داده است، که حتی عقل باخته ترین نیروهای سرکوبگر وقتی که رژیمی را که پشتیبانی می کنند مشروعیت خود را از دست بدهد دچار سرخوردگی می شوند. بنابراین، در اجرای فرامین سرکوب هم میهنان خودشان متزلزل می شوند.



زمان آن خواهد آمد که آنان به فکر می افتند که کشتی را رها کنند و به ملت بپیوندند. به این دلیل است که من مستمرا به هم میهنانم یادآور می شوم که خشونت از جانب ما منجر به آن خواهد شد که این نیروها را دچار تردید در پیوستن به ما کند؛ ومتاسفانه درگیر شد ن در یک دور بی پایان خشونت حاصل آن خواهد بود.




--------------------------------------------------------------------------------





پرسش 4) "با درود چرا در فرهنگ ما خودفرمانی جایی ندارد؟ و همیشه نگاهمان به بیگانگان است؟" سربازان ایران





شاهزاده رضا پهلوی: سرباز ایران عزیز،



بیشتر از آنکه پرسشی کرده باشید، فکر می کنم شما دلزدگی که تعداد زیادی از جمله خود من در آن با شما شریک هستم را بیان کرده اید، حقیقتا این طرز تفکری زیان بار است و نه سازنده درجهت خودفرمانی. ما نمی توانیم از یک طرف وابستگی به دیگران داشته باشیم و از طرف دیگر سرنوشت خود را در دست خود داشته باشیم. همانطور که نلسون ماندلا یک بار گفت " من مسئول باورهای خود هستم؛ من ناخدای روح خود هستم".




--------------------------------------------------------------------------------



پرسش 5) اعلیحضرت شما چگونه می توانید بر نیروهای خارجی که تقویت کنندۀ بسیجی های ضد ایرانی هستند، مانند فلسطین و لبنان تاثیر بگذارید؟ با سپاس, آزادپرست





شاهزاده رضا پهلوی: آزادپرست عزیز،



بگذارید به همگی یادآور شوم که تاریخ نشان داده است که رژیمی مانند آنچه ما در میهنمان داریم پایدار نخواهد ماند. من به آنانی که از این رژیم پشتیبانی می کنند، و نتیجتا زمینۀ ادامۀ بی عدالتیش را مهیا می سازند اخطار می کنم، که آنان باید پاسخگوی ملت آزادۀ ایران باشند.



همچنین مایلم اضافه کنم که شهروندان کشورهای همسایۀ ما که نمایندگان جمهوری اسلامی در امور کشورشان اثر گذارده اند باید بدانند که برقراری دموکراسی در ایران به نفع آنان خواهد بود، که بدون شک نقطۀ پایان بر تمامی صدمات حاصله از رژیم کنونی در داخل ایران و ماورای مرزهای آن خواهد گذارد.




--------------------------------------------------------------------------------





پرسش 6) پادشاه عزیز ما، اعلیحضرت. ما ایرانیان راستین باید هویت خود را حفظ کنیم. چرا ما نمی توانیم مرکزی ایجاد کنیم که برای ایرانیان کارت شناسایی با نشان "شیروخورشید" صادر کند. با سپاس بسیار, رامین آزادپرست





شاهزاده رضا پهلوی: رامین آزادپرست عزیز،



ما باید تمرکز خود را برایجاد تغییر در ایران بگذاریم، که نتیجۀ آن یک سیستم کاملا دموکراتیک باشد، سیستمی که به ارزش ها، فرهنگ و هویت ملی ما احترام بگذارد و آنها را محافظت نماید.



این راه نهایی برای حل کل مشکلات است.




--------------------------------------------------------------------------------





پرسش 7) "با درود، با پروا به اینکه دشمنان سال هاست به شیوه های گوناگون در مقابل شما دسیسه می چینند، آیا زمان آن نرسیده که در سازماندهی نیروهای هوادارتان کمی جدی تر کوشش بفرمایید و رهبری را سیستماتیک تر پیگیری نمایید؟ پاینده ایران" جوانان ناسیونالیست





شاهزاده رضا پهلوی: جوانان ناسیونالیست عزیز،



طرفداران من دیدگاه های سیاسی گوناگونی دارند، بعضی جمهوری خواه هستند، بعضی مشروطه خواه هستند، و بعضی دارای گرایشات سیاسی دیگری هستند، ولی تمامی آنها یک هدف در ذهن دارند، آزادی و دموکراسی سکولار برای ایران. این برای من حائز اهمیت است که براین واقعیت پافشاری کنم که من نمایندۀ اختصاصی گروه خاصی نیستم، مشروطه خواه و یا هر گروه دیگری. تنها فلسفه ای که من حامی آن و بدان باورمند هستم، آزادی و دموکراسی سکولار برای ایران است. من به دفعات تاکید کرده ام، وقتی که ما به هدفمان رسیدیم، این در دست ملت ایران است که سیستم سیاسی آینده خود را از طریق یک انتخابات ملی تعیین نمایند.



امروز بیش از همیشه، آنانی که به دموکراسی و حقوق بشر باور دارند باید همبسته شده و با یکدیگر کار کنند. سپاس از نسل جوان، که فارغ از آنکه دارای کدامین ایدئولوژی سیاسی هستند، ماموریت ما را درک کرده اند. این ایرانیان جوان از فوریتی که شرایط بر همگی ما تحمیل می کند آگاه هستند، آنها ثابت کرده اند که قابلیت برقراری دیالوگ را با رعایت احترام متقابل دارند و تمرکزشان بر ایجاد تغییر است.



این روشی است که فارغ از هر ایدئولوژی سیاسی که به آن پای بند هستیم همگی ما باید در پیش بگیریم. من شخصا تمامی سرمایۀ سیاسی ام را برای تقویت این همبستگی و دادن شانس پیروزی به آن هزینه می کنم.




--------------------------------------------------------------------------------



پرسش 8) آقای پهلوی عزیز. بدون تردید میلیون ها ایرانی با رژیم کنونی مخالف هستند. چه عاملی امروز در میان اپوزیسیون کم است که در اپوزیسیون سال های 1970 آن چنان موفق بود؟ سازماندهی؟ بودجه؟ ارتباطات؟ پوشش خبری؟ JBird





شاهزاده رضا پهلوی: JBird عزیز،



در مرحله اول و مهمترین: یک اتحاد کارساز از تحصیل کرده های بورژوا، روحانیون و مخالفین سنتی. متاسفانه، آنها می دانستند که برعلیه چه چیزی هستند ولی نمی دانستند چه می خواهند و امروز ما همه با نتیجۀ آن درگیرهستیم.



مضافا به اینکه، پشتیانی مالی از مخالفین با اشکال گوناگون و از منابع گوناگون تامین می شد، و شامل گونه های مختلف پشتیبانی حکومت هایی که براین باور بودند که سیاست خارجی آنان باید براساس "کمربند سبز اسلامی برعلیه کمونیسم" پایه ریزی شود و هم چنین پوشش خبری گستردۀ جهانی که تحت تاثیر نقض حقوق بشر در آن زمان ولی نا آگاه از نقض حقوق بشر توسط ملاها هستند بود. این سه عامل پرقدرت وسایلی بودند که جنبشی را تقویت کرد که نهایتا متاسفانه ما را به این بحران کشانید.



وظیفۀ ما امروز از فوریت برخورداراست، هدف ما به خوبی مشخص است. ولی همبستگی موجودیت نیافته و ما در جلب پشتیبانی های مالی و رسانه ای و سایر منابع که هم میهنان شجاعمان در ایران شایسته آن هستند موفق نبوده ایم. ولی هنوز دیر نیست برای ایجاد یک اتحاد قدرتمند در پشتیبانی از جنبش جوانان سبز در ایران. هنوز دیر نیست برای درخواست، یا در حقیقت پافشاری، براینکه رسانه های جهانی و حکومت ها، توجه لازم به خواست به حق ملت ایران داشته باشند. و بجای نواختن بر طبل جنگ آنها باید بر طبل "آزادی برای ایران" بنوازند.




--------------------------------------------------------------------------------



پرسش 9) اعلیحضرت، ایران ما و رهبران ما، از زمان برقراری توحش اسلامی، همیشه دست مایۀ نفوذ کشورهای خارجی بوده است. آیا شما با این رهبران در تماس بوده اید برای جلب پشتیبانی آنان و اطمینان دادن به اینکه دموکراسی به ایران باز خواهد گشت؟ سینا





شاهزاده رضا پهلوی: سینای عزیز،



من ازهر فرصتی که برای ملاقات رهبران خارجی پیش می آید استفاده می کنم که به آنان راه های انتخابی که امروز پیش رویشان است را گوشزد کنم: آنها می توانند از رژیم پشتیبانی کنند و یا آنها می توانند از ملت ایران پشتیبانی کنند. اگر انتخاب آنها گزینۀ دوم است، که من فکر می کنم تنها گزینه ای است که تاریخ برای این انتخاب از آنان به نیکی یاد خواهد کرد، آنها باید مشخصا اقدام نمایند. اقدامی که من خواسته ام پشتیبانی مستقیم است، تا اینکه ملت ایران با تجهیزات بهترقادر به ادامۀ یک مبارزۀ موثر برعلیه رژیم باشند.



به جای آنکه بمب بر تجهیزات ما بریزند، آنها باید به مردم یاری برسانند که بسیار مشتاق هستند که ایران به جامعۀ جهانی به عنوان یک عضو سازنده بپیوندد.




--------------------------------------------------------------------------------



پرسش 10) اعلیحضرت، من مایلم بدانم، که نظر شما در مورد حملۀ نظامی به ایران، برای از بین بردن برنامۀ اتمی رژیم چیست؟ با احترامات گرم, Utsav Sanduja


شاهزاده رضا پهلوی: Utsav Sanduja عزیز،



من مکررا در طی سی سال گذشته در مجامع خصوصی و در مجامع عمومی اعلام کرده ام: من هرگز یک حملۀ نظامی به ایران، بوسیلۀ هرکسی، در هر زمانی و به هر دلیلی نمی توانم بپذیرم و نخواهم پذیرفت.



پیشنهاد من برای تغییر همیشه کاربرد روش مقاومت مدنی بدور از خشونت بوده است.



همانطوری که بارها گفته ام، راه بهتری برای ایجاد تغییر در ایران موجود است، و مهم است که جامعۀ جهانی نه تنها بر برنامۀ اتمی رژیم تمرکز کند بلکه مسئلۀ حقوق بشر در ایران را نیز با آن هم سنگ نماید.



زنده باد شاهزاده رضا پهلوی

هیچ نظری موجود نیست: