۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

واشنگتن پست :انفجار مبهم و رهبران جمهوری اسلامی


پارس دیلی نیوز:انفجار عظیمی که دو هفته پیش در یکی از پادگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  رخ داد آخرین انفجار از یک سلسله انفجارهای مرموزی است که درخطوط لوله نفت و گاز و پادگان های نظامی ایران رخ داده و تعداد زیادی کشته و خساراتی به زیرساخت های کشور در ظرف دوسال گذشته برجای گذاشته است.


مقامات ایرانی روز 12 نوامبر گفتند انفجار در پادگان موشکی ایران یک "تصادف" بوده است و هیچ گونه خرابکاری اتفاق نیافتاده است. انفجار پادگان نظامی در ملارد به حدی قوی بود که تهران را در فاصله 45 کیلومتری لرزاند.


علی رغم انکار مقامات در مورد دست نداشتن خارجی ها در این انفجار، در ایران تردید هایی نسبت این انفجار ها بوجود آمده است و متخصصین صنعتی نیز از پنج برابر شدن انفجار ها در پالایشگاه ها و خطوط نفت و گاز سخن می گویند.


توجیه کردن انفجارها توسط مسئولانی که نمی خواهند در برابر احتمال حمله نظامی اسرائیل ضعیف و آسیب پذیر جلوه کنند، وضعیت بسیار دشواری را بوجود آورده است.


مقامات اغلب تصادف های صنعتی را عامل این انفجار ها ذکر کرده اند و از "اتصالات آسیب دیده" یا ساختمان های «غیر استاندارد» سخن گفته اند. با این وجود فقدان مطبوعات آزاد تحقیق در زمینه این ادعاها را دشوار ساخته است.


یکی از متخصصین نفتی گفت تحریم های غرب که باعث جلوگیری از دسترسی ایران به وسایل ضروری برای تعمیر تجهیزات شده است نیز می تواند عامل موثری در این انفجار ها باشد.


رضا زندی، روزنامه نگار متخصص در امور انرژی گفت: "امروزه بسیاری از پروژه ها توسط شرکت های ایرانی و فاقد استاندارد های ایمنی اجرا می شود. واضح است که تعداد حوادث صنعتی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است."


حداقل 17 انفجار در خطوط لوله گاز در سال گذشته رخ داده است در حالیکه این رقم در سال 2008 و 2009 تنها سه مورد بوده است. در همین حال حدود دوازده انفجار در سال 2010 در پالایشگاه های ایران رخ داده است، ولی متخصصین می گویند تعیین دلایل این انفجار ها دشوار است.


در آمریکا، نامزد های جمهوریخواه ریاست جمهوری از اوباما خواسته اند عملیات پنهانی علیه جمهوری اسلامی را برای بازداشتن ایران از ادامه غنی سازی اورانیوم انجام دهد. مقامات آمریکایی معتقدند ایران در حال تهیه مواد ضروری برای کلاهک های هسته ای است. ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور صرفا برای تولید برق دنبال می شود.


سوءظن نسبت به انجام عملیات مخفیانه زمانی بیشتر شد که در ماه آوریل چهار انفجار همزمان در خطوط انتقال گاز در نقاط مختلف استان قم اتفاق افتاد. پرویز سروری، نماینده مجلس ایران به خبر گزاری مهر گفت این انفجارها کار "تروریست ها" بوده است و توسط "دشمنان جمهوری اسلامی" انجام شده است.


ایران در سال های اخیر توان خود در شناسایی جاسوسان را بهبود بخشیده است و تعدادی از ایرانیان مشکوک به فروش اطلاعات به آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را دستگیر کرده است.


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در ماه مه از دستگیری 30 جاسوس سیا خبر داد که برای تهیه نقشه شبکه زیر ساخت انرژی کشور استخدام شده بودند.


مصلحی گفت: "یکی از اهداف آنها انجام عملیات خرابکارانه بوده است."


مجلس ایران هیئتی را مسئول تحقیق درمورد انفجار پادگان ملارد کرد ولی نتایج این تحقیق که قرار بود این هفته منتشر شود ذکرنشده است. محمد کاظم حجازی، نماینده مجلس گفت ارائه این اطلاعات ممکن است به "دشمن" کمک کند.


یکی از منابع نزدیک به سپاه پاسداران، به شرط ناشناس ماندن، گفت: "ما احتمال خرابکاری را رد نمی کنیم. مشکل نیست به کسی رشوه داده شود تا این کار را انجام دهد."


روز چهارشنبه انفجار بزرگی در جنوب لبنان، که تحت کنترل حزب الله است رخ داد، که گفته می شود محل نگاهداری موشک هایی است که برای هدف گرفتن مرکز اسرائیل ذخیره شده بود. حزب الله در باره دلایل این انفجار اظهار نظر نکرده است ولی انکار کرد که این انفجار در یکی از انبار های مهمات این گروه رخ داده است.


ایران، آمریکا و اسرائیل را به سازمان دهی قتل سه نفر از متخصصین هسته ای خود متهم کرده است.


یکی از علائم وخامت روابط ایران با غرب بررسی اخراج سفیر بریتانیا از ایران در مجلس این کشور است. این اقدام پس از تحریم های بیشتر بریتانیا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی صورت می گیرد. دیپلمات ها گفتند اگر مجلس ایران این تصمیم را بگیرد امکان فراخواندن بقیه سفرای اتحادیه اروپا از این کشور وجود دارد.


منبع – واشنگتن پست - 25 نوامبر 2011

هیچ نظری موجود نیست: